• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselskatt och registrering

F

F.d. 11904

Guest
Läste på skatteverkets hemsida att skatten blir billigare om bilen har miljöklass 2005 men hur ver man det när den importeras?
Har kommit så långt att ja inser att det har med beteckningen euro 1 - 5 att göra:wub:
men frågan är vilka av de klasserna som ligger inom gränsen?
Har tittat på Dethleffs Fortero T 6405 som har klass euro 3...

Har dessutom sökt efter denna på blocket å kan inte hitta någon - var kan jag mer söka för att se om den importerats tidigare? Vill INTE stå med svindyr registrering för att den inte tagits in i sverige tidigare:(

Skulle vara VÄLDIGT tacksam om någon kan hjälpa mig:yes:
Frida
 
Senast redigerad av en moderator:
J

Jarn

Guest
Sv: Dieselskatt och registrering

Euro 4 motsvarar vår Miljöklass 2005, finns det partikelfilter heter det 2005PM.

Vad jag vet så påverkar inte detta skatten på husbilar. ( Pb 2 ) Där är skatten 5.018:- för de flesta.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Dieselskatt och registrering

Frida, livet har blivit lättare i år 29 april för de som vill importera en husbil. Då försvann den jämförande ventilationskontrollen som ibland ställde till det.

Har den varit registrerad i ett annat EU land, t.ex Tyskland, då är det inga problem att få den registrerad här.
Det är också samma låga (!) avgift oavsett om det är Euro 3 eller 4.
 
F

F.d. 11904

Guest
Sv: Dieselskatt och registrering

Tack för att ni är så snabba att svara!
Gillar verkligen planlösningen på denna bil - så nu måste ja bara kontakta säljaren å kolla om vattentanken är isolerad.
Har sett denna bil länge på mobile.de och den har sjunkit i pris från 35 000 euro till 33 500 så det känns ju bra;-)
Frida
 

Carina och Jan

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1324
Medlemskap
2024
Sv: Dieselskatt och registrering

Hej
Kul med en Fortero till i Kungsbacka! Ett litet varningens ord, säkerhetsmässigt är soffor där man åker sidledes inte bra. Åker ni fler än 2 är detta något man bör tänka på.

Hälsningar från Jan i Åsa som åker en Fortero T5945
 
Toppen