• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dieselpump

F

F.d. 26949

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: 13
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,5D 55kw
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Ducato
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Motor
Hej igen! Efter en dryg månad, (där rök semestern) fick jag äntligen tag på en topplockspackning. (tack Meca)
Har monterat allt på plats igen, men nu har det uppstått ett annat problem! Dieselpumpen står tydligen lite fel, finns det någon som vet, åt vilket håll den ska vridas om den står för högt. Enligt expertis går motorn lite för hårt! Tydligen så ska pumpen ställas ner.
Tack på förhand! Mvh// Egon

S

Stavve

Guest
Hej Dethleff-85!

När jag bytte kamrem på min 92:a i våras var jag också lite konfunderad, för jag hittade inget märke på dieselpumpen. Nu löste det sig ändå, för den som bytte rem före mig hade satt färgpunkter på alla remhjul, så det var bara att räkna kuggarna. Om jag minns rätt roterar motorn medurs sett framifrån (jag kan ha fel), i så fall får du flytta drevet på insprutningspumpen en kugge moturs så kommer ju insprutningen senare. Gjorde du någon notering om pumpens läge när du rev motorn? Det verkar otroligt att motorn alls skulle startat om du bara satte ihop på chans. Om det kniper kan jag riva kamremskåpan och försöka hitta något märke, men man är ju lite lat.....

Lycka till!

Toppen