• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselpriset gör att det inte går att få full tank.

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Idag skulle vi tanka för första gången i år. Jag blev lite förvånad när pumpen plötsligt gick ner mot tomgång och sedan slogs av.
Jag såg att beloppet stannat på alldeles under 1 500 kr. Då slog det mig att det är väl det reserverade beloppet på bankkortet som ställde till det.
Jag borde fått i 10-15 liter till innan det var fullt. Nu spelar inte det så stor roll, det blir väl till att tanka lite tidigare bara.
I efterhand funderade jag på om jag kunnat börja om med ny tankning för att få i de sista litrarna. Inte för att det så viktigt, mest för att jag blev lite nyfiken.
Det borde fungera, jag antar att ett nytt belopp på 1 500 kr reserveras. Jag tror inte den reservationen görs om man har ett kort
utställt av ett bensinbolag.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Det är olika regler på olika tankställen. För några år sedan med lägre literpriser råkade jag ut för samma sak men på ett lägre belopp. Jag startade då om på en andra tankning och det gick bra.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Livibil skriver att han testat med en ny tankning direkt och att det fungerar. Det är som jag förmodade.
Idag hittade jag en artikel om att reservation av pengar för tankning är en överenskommelse mellan svenska banker
och kortföretagen VISA och Mastercard. Har du ett Preemkort eller annat bränslebolag gäller det tydligen inte.

När jag tankade fick jag vänta en kort stund på en kvinna som tankade sin personbil. Hon tankade för första gången efter chockhöjningen och sa att hon tankade för ungefär samma belopp som tidigare, Nu blev det betydligt mindre soppa för pengarna.
Hon kanske hade hört den gamla historien om mannen som inte bekymrade sig över höjda bensinpriser.
- Jag tankar bara lite mindre varje gång.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Livibil skriver att han testat med en ny tankning direkt och att det fungerar. Det är som jag förmodade.
Idag hittade jag en artikel om att reservation av pengar för tankning är en överenskommelse mellan svenska banker
och kortföretagen VISA och Mastercard. Har du ett Preemkort eller annat bränslebolag gäller det tydligen inte.

När jag tankade fick jag vänta en kort stund på en kvinna som tankade sin personbil. Hon tankade för första gången efter chockhöjningen och sa att hon tankade för ungefär samma belopp som tidigare, Nu blev det betydligt mindre soppa för pengarna.
Hon kanske hade hört den gamla historien om mannen som inte bekymrade sig över höjda bensinpriser.
- Jag tankar bara lite mindre varje gång.
Låter som om du träffat min mor (bor i Norpan).
Hon brukar tanka för 300:- för hon tycker det har blivit för dyrt att tanka :cool:
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Visst är det skoj att tanka numera. Kalmar, söndag morgon. Ändå var det ca 30 liter kvar i tanken.FA57212C-5F35-42DA-933B-50E101682817.jpeg
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Med Preem/SÅIFA kortet genom ÅFA lyckades jag igår peta i 102,48 L för 2451,32 :)

Att det finns hela 18 L kvar när bilen varnar för låg bränslenivå kan vara skönt att veta, då finns det ju nästan 10 mil kvar att krama ur :cool:
 
Senast ändrad:

lgs

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
33303
Medlemskap
2024
Har ,Mastercard och får alltid starta om när jag tankar fullt även innan priset skenade, känns inte direkt jättejobbigt att pilla in kortet på nytt och tanka upp det som fattades.
 
Toppen