• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips Dieselläcka

Ulf Jönsson

HBK Medlem
Kommun
Lilla Edet
HBK-Nr
25768
Medlemskap
2026
Besiktning idag och fick en 2a på läckage dieseltank!? Är en Fiat ducato 2019, såg ett klipp på u-tube om ett troligt råttgnag på ovansidan tanken, är det någon fler som har haft liknande problem?

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Besiktning idag och fick en 2a på läckage dieseltank!? Är en Fiat ducato 2019, såg ett klipp på u-tube om ett troligt råttgnag på ovansidan tanken, är det någon fler som har haft liknande problem?
Jag har haft det, det är inte helt ovanligt ,mitt försäkringsbolag tog det, bytte tank, men alla bolag accepterar inte det.
Det går att täta, tag ned tanken, borra upp den skadade anslutningen sätt i en popnit.
En annan variant som vissa gjort är att köra ned nivån i tanken,gör rent, ombesiktiga, löser inte problemet dock.
Läckaget är endast när bilen är helt fulltankad, det är en oanvänd anslutning som sticker upp på ovansidan som råttorna gillar

Ulf Jönsson

HBK Medlem
Kommun
Lilla Edet
HBK-Nr
25768
Medlemskap
2026
Jag har haft det, det är inte helt ovanligt ,mitt försäkringsbolag tog det, bytte tank, men alla bolag accepterar inte det.
Det går att täta, tag ned tanken, borra upp den skadade anslutningen sätt i en popnit.
En annan variant som vissa gjort är att köra ned nivån i tanken,gör rent, ombesiktiga, löser inte problemet dock.
Läckaget är endast när bilen är helt fulltankad, det är en oanvänd anslutning som sticker upp på ovansidan som råttorna gillar
Tackar för tipset,får se om det går att laga på plats om man släpper ner tanken en bit.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Troligtvis angrepp av möss, dom tycker om materialet som är på anslutningen till luftningen, har själv måst byta tanken får ej repareras enl Fiat verkstad som jag anlitade.
FIAT vill naturligtvis inte laga den, men det är fullt möjligt, det är en oanvänd anslutning som är gjutet i ett stycke som dom gnager på, har inte med avluftning att göra.

Leif N

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
25539
Medlemskap
2025
Hade också påhälsning av möss som bitit av toppen i vintras , fick tips på ett annat forum att montera en navkopp/navkåpa över "anslutningen" efter reparation av anslutningen , med detta så har man eliminerat att dom ska komma åt "anslutningen" . Mao att bara byta tanken är det stor risk att mössen återkommer. Tumbo reparerade min tank. Dethleffs 7850 2018

Toppen