F
F.d. 10115
Guest
Svavelfri europadiesel vs svensk MK1 diesel
Många fördelar med svavelfri europadiesel
Svensk diesel MK1 var när den infördes 1991 världens renaste diesel och har varit viktig i vårt miljöarbete. Idag kan Statoil dock konstatera att MK1-dieseln inte längre spelar samma avgörande roll. Den svavelfria europadieseln är ett fullgott alternativ till den svenska MK1 dieseln. Men den kan inte säljas på den svenska marknaden på grund av nuvarande dieselbeskattning som gör att den placeras i den sämsta miljöklassen.
Därför är svavelfri europadiesel ett klimatmässigt bättre alternativ:
• Produktionsprocessen genererar lägre koldioxidutsläpp
• "Starkare" än MK1 gör att bränsleförbrukningen blir något lägre
• Lämpar sig också bättre för inblandning av förnyelsebara biobränslen.
Större marknad för svavelfri europadiesel
Att kunderna efterfrågar diesel är bra för klimatet. Lägre bränsleförbrukning i dieselfordon ger lägre utsläpp av växthusgaser vilket är positivt för miljön. Statoil vill därför att den svavelfria europadieseln ska få en större marknadsandel i Sverige. Vi ser det som den enda realistiska vägen att möta en starkt ökad efterfrågan på diesel och samtidigt kunna erbjuda ett konkurrenskraftigt dieselpris. Idag tillverkas den svenska MK1 dieseln av fem raffinaderier i hela världen medan den svavelfria europadieseln – som från 1.1 2009 kommer att vara standardprodukt i hela Europa – tillverkas av ett tjogofemtal raffinaderier i Europa.
Prissänkning med 30 öre/liter i dagsläget vid samma skatt
Den svavelfria europadieseln är mer energieffektiv. Vi räknar med ca 3 % lägre bränsleförbrukning med svavelfri europadiesel jämfört med en MK1 diesel. Härtill kommer att våra inköpspriser skulle förbättras om vi kunde handla på en europeisk marknad med många konkurrerande raffinaderier. Om svavelfri europadiesel skulle beskattas på samma sätt som den svenska MK1-dieseln är vår bedömning att det i dagsläget skulle innebära en prissänkning på ca 30 öre per liter.
Moderna fordon har bra partikelfilter
Svavelfri europadiesel är inte identiskt samma produkt som MK1 eftersom den innehåller mer aromater. Aromaterna ger upphov till de partiklar som misstänks vara cancerframkallande. Aromaterna kan tas bort på två sätt, antingen i bränslet eller direkt i bilens förbrännings- och avgassystem. Skatteskillnaden mellan olika dieselkvaliteter har bland annat motiverats med att de ger upphov till olika mycket partikelutsläpp.
Enligt en studie från IVL (Svenska miljöinstitutet) är dock skillnaderna inte signifikant för nya bilar men kvarstår för äldre bilar. Den snabba ökningen i nybilsförsäljningen av dieselbilar - medför dock att andelen gamla dieselbilar minskar snabbt. Enligt statistik från Bilsweden så var i maj 2008 andelen dieslar av de totala nybilsregistreringarna 37,8 %. Motsvarande period förra året var dieselandelen 29,3 %. Hittills i år ligger dieselandelen på 36,0 % jämfört med 29,2 % samma period förra året.
Enligt studien från IVL så skulle man genom att byta ut mellan 10 och 20 procent av person- och lastbilarna helt kunna kompensera för skillnader i partikelutsläpp mellan MK1 och Svavelfri europadiesel. Det avgörande för partikelutsläppen är svavelhalten i bränslet och användande av partikelfilter. Den svavelfria europadieseln har lika låg svavelhalt som svensk MK1 diesel.
Läs hela IVL rapporten
Arbete för renare transporter
Under senare år har motorindustrin och bränsleindustrin gemensamt arbetat för renare transporter. Medan bränsleindustrin har tagit fram svavelfria produkter har motorindustrin tagit fram bättre motorer och effektivare avgasrening. Resultatet är att partikelutsläppen från en tung lastbil som körs på svavelfri europadiesel idag är lika små som om bilen körs på MK1. Aromat/partikelutsläppen kan därför inte längre sägas vara ett problem för moderna fordon.
Drivmedelstester med olika dieselalternativ för den mest vanliga biltypen för tung trafik – Euro 3 – har visat att MK1 har något lägre utsläpp av partiklar totalt sett, men den svavelfria europakvaliteten har mindre utsläpp av de farliga ultrafina partiklarna.
Läs rapport med test av dieselkvaliteter (AVLMTC)
Motoremissioner från lastbilar fr o m 1990 - 2008
Källa: Bilsweden, Bilbranschen just nu nr 2 2008
Vill du ha en klimatmässigt bättre och billigare diesel så
skriv på vår namnlista med namn och ort för rätt dieselskatt
Många fördelar med svavelfri europadiesel
Svensk diesel MK1 var när den infördes 1991 världens renaste diesel och har varit viktig i vårt miljöarbete. Idag kan Statoil dock konstatera att MK1-dieseln inte längre spelar samma avgörande roll. Den svavelfria europadieseln är ett fullgott alternativ till den svenska MK1 dieseln. Men den kan inte säljas på den svenska marknaden på grund av nuvarande dieselbeskattning som gör att den placeras i den sämsta miljöklassen.
Därför är svavelfri europadiesel ett klimatmässigt bättre alternativ:
• Produktionsprocessen genererar lägre koldioxidutsläpp
• "Starkare" än MK1 gör att bränsleförbrukningen blir något lägre
• Lämpar sig också bättre för inblandning av förnyelsebara biobränslen.
Större marknad för svavelfri europadiesel
Att kunderna efterfrågar diesel är bra för klimatet. Lägre bränsleförbrukning i dieselfordon ger lägre utsläpp av växthusgaser vilket är positivt för miljön. Statoil vill därför att den svavelfria europadieseln ska få en större marknadsandel i Sverige. Vi ser det som den enda realistiska vägen att möta en starkt ökad efterfrågan på diesel och samtidigt kunna erbjuda ett konkurrenskraftigt dieselpris. Idag tillverkas den svenska MK1 dieseln av fem raffinaderier i hela världen medan den svavelfria europadieseln – som från 1.1 2009 kommer att vara standardprodukt i hela Europa – tillverkas av ett tjogofemtal raffinaderier i Europa.
Prissänkning med 30 öre/liter i dagsläget vid samma skatt
Den svavelfria europadieseln är mer energieffektiv. Vi räknar med ca 3 % lägre bränsleförbrukning med svavelfri europadiesel jämfört med en MK1 diesel. Härtill kommer att våra inköpspriser skulle förbättras om vi kunde handla på en europeisk marknad med många konkurrerande raffinaderier. Om svavelfri europadiesel skulle beskattas på samma sätt som den svenska MK1-dieseln är vår bedömning att det i dagsläget skulle innebära en prissänkning på ca 30 öre per liter.
Moderna fordon har bra partikelfilter
Svavelfri europadiesel är inte identiskt samma produkt som MK1 eftersom den innehåller mer aromater. Aromaterna ger upphov till de partiklar som misstänks vara cancerframkallande. Aromaterna kan tas bort på två sätt, antingen i bränslet eller direkt i bilens förbrännings- och avgassystem. Skatteskillnaden mellan olika dieselkvaliteter har bland annat motiverats med att de ger upphov till olika mycket partikelutsläpp.
Enligt en studie från IVL (Svenska miljöinstitutet) är dock skillnaderna inte signifikant för nya bilar men kvarstår för äldre bilar. Den snabba ökningen i nybilsförsäljningen av dieselbilar - medför dock att andelen gamla dieselbilar minskar snabbt. Enligt statistik från Bilsweden så var i maj 2008 andelen dieslar av de totala nybilsregistreringarna 37,8 %. Motsvarande period förra året var dieselandelen 29,3 %. Hittills i år ligger dieselandelen på 36,0 % jämfört med 29,2 % samma period förra året.
Enligt studien från IVL så skulle man genom att byta ut mellan 10 och 20 procent av person- och lastbilarna helt kunna kompensera för skillnader i partikelutsläpp mellan MK1 och Svavelfri europadiesel. Det avgörande för partikelutsläppen är svavelhalten i bränslet och användande av partikelfilter. Den svavelfria europadieseln har lika låg svavelhalt som svensk MK1 diesel.
Läs hela IVL rapporten
Arbete för renare transporter
Under senare år har motorindustrin och bränsleindustrin gemensamt arbetat för renare transporter. Medan bränsleindustrin har tagit fram svavelfria produkter har motorindustrin tagit fram bättre motorer och effektivare avgasrening. Resultatet är att partikelutsläppen från en tung lastbil som körs på svavelfri europadiesel idag är lika små som om bilen körs på MK1. Aromat/partikelutsläppen kan därför inte längre sägas vara ett problem för moderna fordon.
Drivmedelstester med olika dieselalternativ för den mest vanliga biltypen för tung trafik – Euro 3 – har visat att MK1 har något lägre utsläpp av partiklar totalt sett, men den svavelfria europakvaliteten har mindre utsläpp av de farliga ultrafina partiklarna.
Läs rapport med test av dieselkvaliteter (AVLMTC)
Motoremissioner från lastbilar fr o m 1990 - 2008

Källa: Bilsweden, Bilbranschen just nu nr 2 2008
Vill du ha en klimatmässigt bättre och billigare diesel så
skriv på vår namnlista med namn och ort för rätt dieselskatt