• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dieselbox till Rimor Ford Transit 2,4 90hk?

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Hej!

Finns det möjligen någon här som har erfarenheter av hur dieselboxar funkar till en Ford Transit 2,4L 90hk -02?
Har en Rimor Europeo NG10/P som jag är sugen på att montera en KCR-box på. Det är alltså den klena varianten av denna motor med den gamla Bosch-pumpen VP44. Jag har hört att dom här lite äldre motorerna inte ger så himla mycket mer med en box, och eftersom dom ligger runt 5000.- så skulle det vara intressant att höra från nån som har egen erfarenhet av det.

Tacksam för svar! :D

//Lasse

Bilagor

• DSC00005.JPG
    DSC00005.JPG
    355,9 KB · Visningar: 7
F

F.d. 53076

Guest
Sv: Dieselbox till Rimor Ford Transit 2,4 90hk?

Jeg vet ikke hvad som gjelder i Sverige men i Norge har er det en sjangs å ta hvis en skulle være uheldig å komme bort en kolisjon silk at kjøretøyet blir indratt til kontroll
å de finner boxen blir det fratrekk i forsikringens utbetalingen ja man kan bli satt til ansvar for hele skaden.Blir en tatt i kontroll kan det bli dyrt da det er ganske store avgiftsbøter også da våre avgifter regnes ettter hk.

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2026

KCR | Effektboxar till mer än 2 600 modeller | Produktfakta

Her er en flott løsning!

En slik boks vil gjøre at din husbil blir betydlig triveligere og enklere å kjøre!.
Sannsynlig vis med å beholde en pen kjørestil, går forbruket litt ned også!

Jeg kan love deg at 40Nm vil du merke godt!!! Og reisen underveis vil bli betydlig hyggeligere.

Løp og kjøp!.

En annen ting, har bilen din Intercooler, kan for meg virke som om 2,4l motor og 90 hk at den mangler IC?
Om den ikke har IC kan du hente mer effekt, lavere forbruk og lavere termisk belastning på motoren din med å finne en egnet brukt/ny IC og BARE ettermontere denne. Dette er GULL uansett!.

:)

F

F.d. 58671

Guest

Hej Har du en2,4 TDCI Transit?med en chip ge han 30hk mer plus 55nm mer.du kan titta under www.cartuning4u.de men den har74KW/100hk.jag själv kör Fiat med en box från dem. kosta bara 1500kr.:mcride: kör också BMWR850R volker

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Kollar du efter dieselbox under företagsforum så ser du att det är något på G hos en Svensk ÅF och från Tyskland så är visserligen boxen väldigt billig men man räknar ju inte med att frakten är att dom lägger på 58 euro i frakt och det är ju hutlöst med tanke på att när jag handlar LEDstripesen så är frakten 16 euro upp till 5 kilo .
Boxrarna är bra annars men ha is i magen och se vad som erbjuds här .

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Tackar alla för input!
Är det nån som vet exakt hur MIN modell beter sig med en box?
Jag har som sagt hört att dessa äldre modeller inte ger lika bra resultat.
Skulle vara kul att höra från nån som har fått bra resultat med en.
Men KCR mfl lämnar ju 30 dgr returrätt, så jag får väl testa.
Ska också kolla upp den nya som det tipsades om här!

//Lasse

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2026

Jeg ser at det finnes leverandører med powerbokser som er betydlig rimeligere enn kcr.

Men det kan også virke som om funksjonen er litt annerledes. Kan for meg virke som om de rimelige boksene har en funksjon som gjør at bilen plutselig får masse effekt og moment, omtalt her i forumet mener jeg i annen tråd som ett lite problem på husbil med cruisecontroll, korriger meg om jeg har feil eller har misforstått.

Har sett i norge på debattforum at billig bokser har funksjon som kan gi det de kaller "ketchup effekt" dvs at effekt kan komme brått og mye på en gang.

Jeg har ikke kjørt med slik billig boks selv.

Jeg har derimot kun kjørt med KCR boks, og den er like soft og behagelig som om bilen er original, og med cruisecontroll er det perfekt.
Kjøper du KCR har du bytterett.

MEN, har husbilen din Intercooler?

:)

Senast ändrad:

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Jag TROR inte den har IC, får kolla det!
Den står vinterparkerad inomhus så jag kommer inte åt den just nu. Den är inte automat och har inte farthållare, så det är inga problem. Jag är också lite skeptiskt till billigare boxar, skulle vilja ha lite testresultat i så fall. KCR är ju som sagt väl beprövade och har returrätt. Så även PromoTech, även om dom gjort bort sig lite hos mig. Dieselkraft skall också vara ok. Det är väl lite det där med "ketchupeffekten" som jag undrar över med så pass gamla bilar som jag har, därav min önskan att hitta nån som testat det i just en Ford Transit.

//Lasse

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2026

Heisann!

Sjekk om du har IC så hurtig som mulig, for da kan du ordne dette før sesongen starter. :)

Om ikke den er der, ta noen enkle mål innenfor støtfanger på din bil, og få fatt i en brukt eller gjerne en ny ettermarkeds IC, og bare monter denne. Koble sammen med rør og silicon slanger og vips, du har en betydlig bedre og kvikkere motor med kun fordeler. Ingen bakside overhodet!. Og en enkel jobb!.

I tillegg en KCR boks og din bil vil ikke være å kjenne igjen!

Her kan du kjøpe for en hyggelig penge:
Intercooler

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

För några år sen hade vi en husbil baserad på Ford transit -05.
Motor 2.0 TDE 101hk. Den hade Bosch-pumpen VP44.
Som synes ingen raket, men med boxen monterad (121hk) blev det en helt annan bil. Kunde lätt ligga en växel högre än vad jag fick innan. Fick varvas rätt hårt innan installationen vilket gjorde att vi sänkte förbrukningen med 1,5dl milen.
Måste säga att vi fick större skillnad på Forden än när vi monterade Promotechen på 130hk Fiaten som är hyfsat stark original. Har du en svagare bil från början märks effekttillskotten betydligt mer.
Tyvärr är det inte många firmor som erbjuder pluginboxar till VP44 utan man måste löda fast kablarna. Inget som jag hade intresse av, så köpte en plugin på Performance Chips for Ford - SanCo Tuning Centre

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

För några år sen hade vi en husbil baserad på Ford transit -05.
Motor 2.0 TDE 101hk. Den hade Bosch-pumpen VP44.
Som synes ingen raket, men med boxen monterad (121hk) blev det en helt annan bil. Kunde lätt ligga en växel högre än vad jag fick innan. Fick varvas rätt hårt innan installationen vilket gjorde att vi sänkte förbrukningen med 1,5dl milen.
Måste säga att vi fick större skillnad på Forden än när vi monterade Promotechen på 130hk Fiaten som är hyfsat stark original. Har du en svagare bil från början märks effekttillskotten betydligt mer.
Tyvärr är det inte många firmor som erbjuder pluginboxar till VP44 utan man måste löda fast kablarna. Inget som jag hade intresse av, så köpte en plugin på Performance Chips for Ford - SanCo Tuning Centre

Precis vad jag var ute efter, tackar! :spinny:
Tycker ju då en KCR-box borde göra ungefär samma jobb!

//Lasse

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Tyvärr är KCR:s VP44-box inte plugin utan innebär lödning på ett par ställen, bla vid gaspedalen (elektronisk) och pumpen om jag inte missminner mig. Är som sagt var skeptisk till boxar som ska anslutas på flera ställen, med åverkan på bilens komplexa elsystem. Är man dock duktig på att löda och känner för att lägga ner den tiden som behövs så funkar den troligen lika bra.
Jag är lat och väljer box som kopplas in med originalkontakter som är vattentäta + billigare.

Senast ändrad:

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Tyvärr är KCR:s VP44-box inte plugin utan innebär lödning på ett par ställen, bla vid gaspedalen (elektronisk) och pumpen om jag inte missminner mig. Är som sagt var skeptisk till boxar som ska anslutas på flera ställen, med åverkan på bilens komplexa elsystem. Är man dock duktig på att löda och känner för att lägga ner den tiden som behövs så funkar den troligen lika bra.
Jag är lat och väljer box som kopplas in med originalkontakter som är vattentäta + billigare.

Åhå, trodde den var plug-in!
Vilka ÄR det då?
Nu är jag iof hyfsad på att löda och har dessutom en åf för KCR en bit från mig som gör det för en billig penning, så det löser sig. Jag känner att jag ändå har mest förtroende för KCR. Får kolla lite!

//L

Toppen