• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Diesel turbo

Sv: Diesel turbo

Provkör båda, så märker Ni skillnaden.
När vi skulle köpa vår första husbil, blev vi varnade av andra husbilsägare,att köp absolut inte en 1.9, och inte en bensinbil.
Blev rådda att prova både ock, och det gjorde vi,det var en jätteskillnad.
Den gången blev det en 2.5,och var jättenöjda.Men nu har vi en 2.8, och är helnöjda.
Lycka till med husbils köpet.

Hälsningar Ingrid o Stig
 
Sv: Diesel turbo

Vad menar du med "nyare".
1,9:an har väl inte gjorts sen 2001.
Jag har haft en 1,9 alkov och kan bara säga att köp inte en sådan.

Arne HBK13.
 
Sv: Diesel turbo

Helt klart så ska du hoppa över 1,9 motorn o satsa på 2,5 116 hk, eller du menade kanske den gamla 2,5 95 hk. Mvh Nilsman
 
Sv: Diesel turbo

Beror inte det på hur stor bilen är oxå. Funderar på att köpa en Bürstner 535 med 1,9 l motor för liten tror ni?
 
Sv: Diesel turbo

Har tittat på en Bürstner 535 2,8 tdi 122hk 3400 kg verkar vara ett bra altenativ i dag har jag bara 75 hk till 3500kg det är ju 30hk mera i 2,8 i motsats 1,9 liters motorn
 
Sv: Diesel turbo

Hej, vi har tuffat runt med tre olika husbilstyper;
alkov, vanskåp och nu helintegrerad.

Min erfarenhet är nog att en alkovbil har högre luftmotstånd och behöver därför mer kräm i motorn, jmf med de andra typerna.

Mao, vikten samt husbilstypen spelar roll vid val av motorstyrka, åtminstone enligt min erfarenhet.

ds
 
Sv: Diesel turbo

Hej, Anita o Sören.

Vår första var en McLouis drygt 7 meters alkov. Men trots Fiats maxi med 2.8 liters motor, så var den åtminstone en halv katastrof.

Lite motvind på plan väg, tex E6:an norrut så orkade den inte gå på femman i nittio.

Ser att ni har uppgraderat lite nu kan man säga.....
En sån vill jag oxå ha......

DS
 
Sv: Diesel turbo

köpte precis en fiat 99 med 1,9td med alkov den var inte den snabbaste men 80-100km/tim fulllastad med öl och vin mm
950km från tyskland och hem gav ett snitt på 0,8liter/mil

är helnöjd


varför ha så brottom
 
Sv: Diesel turbo

köpte precis en fiat 99 med 1,9td med alkov den var inte den snabbaste men 80-100km/tim fulllastad med öl och vin mm
950km från tyskland och hem gav ett snitt på 0,8liter/mil

är helnöjd


varför ha så brottom

Bråttom o bråttom.

För min del vill jag gärna följa med i trafikrytmen på tex 90-väg för att inte agera bromskloss med risk för omkörningsolyckor.

ds
 
Senast redigerad av en moderator:
Sv: Diesel turbo

Hej RST S1.
Den motorn skall du vara väldigt rädd om,för jag tror att det är den enda 1,9l motorn i en alkovbil som du kan ligga i 80-100 och ända inte drar mer än 0,8l.:wink:
 
Sv: Diesel turbo

Hej, instämmer till fullo med Arne, var rädd om den. Nilsman
 
Tillbaka
Toppen