• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diesel turbo

F

F.d. 52918

Guest
Sv: Diesel turbo

Provkör båda, så märker Ni skillnaden.
När vi skulle köpa vår första husbil, blev vi varnade av andra husbilsägare,att köp absolut inte en 1.9, och inte en bensinbil.
Blev rådda att prova både ock, och det gjorde vi,det var en jätteskillnad.
Den gången blev det en 2.5,och var jättenöjda.Men nu har vi en 2.8, och är helnöjda.
Lycka till med husbils köpet.

Hälsningar Ingrid o Stig
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Diesel turbo

Vad menar du med "nyare".
1,9:an har väl inte gjorts sen 2001.
Jag har haft en 1,9 alkov och kan bara säga att köp inte en sådan.

Arne HBK13.
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Diesel turbo

Helt klart så ska du hoppa över 1,9 motorn o satsa på 2,5 116 hk, eller du menade kanske den gamla 2,5 95 hk. Mvh Nilsman
 
F

F.d. 29781

Guest
Sv: Diesel turbo

Beror inte det på hur stor bilen är oxå. Funderar på att köpa en Bürstner 535 med 1,9 l motor för liten tror ni?
 

Benny & Marie

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Finspång
HBK-Nr
871
Medlemskap
2024
Sv: Diesel turbo

Har tittat på en Bürstner 535 2,8 tdi 122hk 3400 kg verkar vara ett bra altenativ i dag har jag bara 75 hk till 3500kg det är ju 30hk mera i 2,8 i motsats 1,9 liters motorn
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Diesel turbo

Hej, vi har tuffat runt med tre olika husbilstyper;
alkov, vanskåp och nu helintegrerad.

Min erfarenhet är nog att en alkovbil har högre luftmotstånd och behöver därför mer kräm i motorn, jmf med de andra typerna.

Mao, vikten samt husbilstypen spelar roll vid val av motorstyrka, åtminstone enligt min erfarenhet.

ds
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Diesel turbo

Hej, Anita o Sören.

Vår första var en McLouis drygt 7 meters alkov. Men trots Fiats maxi med 2.8 liters motor, så var den åtminstone en halv katastrof.

Lite motvind på plan väg, tex E6:an norrut så orkade den inte gå på femman i nittio.

Ser att ni har uppgraderat lite nu kan man säga.....
En sån vill jag oxå ha......

DS
 
F

F.d. 16602

Guest
Sv: Diesel turbo

köpte precis en fiat 99 med 1,9td med alkov den var inte den snabbaste men 80-100km/tim fulllastad med öl och vin mm
950km från tyskland och hem gav ett snitt på 0,8liter/mil

är helnöjd


varför ha så brottom
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Diesel turbo

köpte precis en fiat 99 med 1,9td med alkov den var inte den snabbaste men 80-100km/tim fulllastad med öl och vin mm
950km från tyskland och hem gav ett snitt på 0,8liter/mil

är helnöjd


varför ha så brottom

Bråttom o bråttom.

För min del vill jag gärna följa med i trafikrytmen på tex 90-väg för att inte agera bromskloss med risk för omkörningsolyckor.

ds
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 940

Guest
Sv: Diesel turbo

Hej RST S1.
Den motorn skall du vara väldigt rädd om,för jag tror att det är den enda 1,9l motorn i en alkovbil som du kan ligga i 80-100 och ända inte drar mer än 0,8l.:wink:
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Diesel turbo

Hej, instämmer till fullo med Arne, var rädd om den. Nilsman
 
Toppen