• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Diesel-lukt

Fam Grönberg

FD HBK Medlem
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
6393
Medlemskap
2024
Är det någon mer som har problem när jag har kört några mil och saktar ner till ex 50 kommer det lukt . Det är Fiat 3,0 -09

F

F.d. 55306

Guest
Sv: Diesel-lukt

Hej.

Har upplevt samma sak vid några tillfällen med vår Fiat 2,8 -04. Men det är bara ibland och jag har inte hittat någon specifik omständighet som är gemensam för de tillfällena annat än just detta att man efter en stunds "normal" fart saktat av till betydligt långsammare.

Kan ju kolla med bilmeken där jag brukar serva den, men det har bara inte blivit av, och bilen funkar ju fotfarande efter 6 år. Men det skulle vara kul att få förklaring av nån som vet.

Ha det! / S-E i E-tuna

F

F.d. 3077

Guest

Är det någon mer som har problem när jag har kört några mil och saktar ner till ex 50 kommer det lukt . Det är Fiat 3,0 -09
Har du kollat var luftslangarna in i värmepaketet mynnar ut,i de flesta helitegrerade bilar gör tillverkaren det LÄTT för sej,med luftintaget inne i motorutrymmet eller bakom motorhuven.På vår Byrstner exempelvis började luftslangarna bakom motorhuven längst upp under vindrutan och in i värmepaketet,resultat inget självtryck på luften när man kör och stillastående eller sakta och med fläkten på någorlunda fart så tas ju luften från motorutrymmet.
Vidare när bilen står parkerad under stora träd ex,björk,lönn och gran o tallar löv o barr som trillar ned över taket och vindrutan, RAKT in i värmepaketet när fläkten startas.
Åtgärd flytta luftslangarna ner till kylargallret med ett finmaskigt nät framför så att ej frön o löv och annat skräp kommer in,dessutom får man självtryck på friskluften in i bilen (behöver ej ha fläkten på när man kör),
Mvh Bernt

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

jag hadde oxså problem med luckt fick dra en extra slang i grillen och täta alla små hål luftintaget det var hål för event vatten intag vid rengn, gjorde ett litet hål i intaget och satte en dreneringslang ner till marken. det luktade fruktansvärt (vevhusventulationslukt) varje gång jag stannade vid ett rödljus.. det var en intergrerad bil så det var dåligt gort ring hjärna om tips mvh håkan

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Vi känner samma sak så fort jag startar bilen och det är egentligen avgasdoft .
Det blir väl som ett rökmoln på marken när man startar bilen och jag har påpekat detta för Hymercenter men det var ingen annan som reagerat och jag kommer dra om slangarna som ligger framför högerhjulet .

Det var någon som sa att dom inte drog det till fronten för då var det samma sak vid köbildning .

På vissa Hymer så sitter insuget i skärmen och det ser ut som en vanlig ventil där .

F

F.d. 3077

Guest

Vi känner samma sak så fort jag startar bilen och det är egentligen avgasdoft .
Det blir väl som ett rökmoln på marken när man startar bilen och jag har påpekat detta för Hymercenter men det var ingen annan som reagerat och jag kommer dra om slangarna som ligger framför högerhjulet .

Det var någon som sa att dom inte drog det till fronten för då var det samma sak vid köbildning .

På vissa Hymer så sitter insuget i skärmen och det ser ut som en vanlig ventil där .
Det är sant Bengt-Åke att om man står presis bakom en annan bil så kommer avgaserna in,,men då går det att stanna fläkten, OM DEN ÄR PÅSLAGEN, OBS,den behöver ej vara på lika ofta,det blir självtryck när du kör.
Tycker att vårt arangemang funkat utmärkt.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det är sant Bengt-Åke att om man står presis bakom en annan bil så kommer avgaserna in,,men då går det att stanna fläkten, OM DEN ÄR PÅSLAGEN, OBS,den behöver ej vara på lika ofta,det blir självtryck när du kör.
Tycker att vårt arangemang funkat utmärkt.

Som det är nu så slår jag på recirkulationsfunktionen på fläkten när jag startar bilen och flyttar jag slangen så behöver jag ju bara göra det när det blir bilköer .

Med recirkulationsfunktionen så tas ju luften innifrån .

Fam Grönberg

FD HBK Medlem
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
6393
Medlemskap
2024

Har glömt säga vad felet var en lös givare så varje gång man gasade eller motorbromsade så kom en stråle.Vi fick köra ca 800mil innan den blev åtgärdad.
Fiat varkstaden skyllde på att felet satt i påbyggnaden det kunde inte vara något fel
runt motorn.Två dagar innan vi skulle till elmia mässan blev jag riktigt förbannad och
kastade nycklarna på säljarens skrivbord då hände det saker.Dom höll på till 18.30
innan felet hade hittats.

Toppen