• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Diesel i vattentanken

F

F.d. 30258

Guest
Mors!
Mitt första inlägg här. Hämtade min första husbil i dag Sunlight T66 2012. Skulle tanka på hemvägen o lyckades pumpa i 20 liter diesel i vattentanken! Min hustru var inte glad och jag har jobbat hela kvällen med att sanera. Vet inte om det funkar....men hoppas?
Börjar ju inte så bra men ser fram emot att hitta bra golfbanor o ställplatser, landet runt!

F

F.d. 53053

Guest
Sv: Diesel i vattentanken

Mors!
Mitt första inlägg här. Hämtade min första husbil i dag Sunlight T66 2012. Skulle tanka på hemvägen o lyckades pumpa i 20 liter diesel i vattentanken! Min hustru var inte glad och jag har jobbat hela kvällen med att sanera. Vet inte om det funkar....men hoppas?
Börjar ju inte så bra men ser fram emot att hitta bra golfbanor o ställplatser, landet runt!

Otur
men du lär inte göra om det........... hoppas ja :twitcy::twitcy:

smocken

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7203
Medlemskap
2025

Hej!

Hände mig förra året gjorde så här.

Tankade 5,71 liter, tömde ut allt inom 20 min,
Rengjorde med klorin 3 ggr, sedan maskin diskmedel (Delavals det de har för att rengöra mjölktankar är mycket starkare använder du vanligt tag mycket) 3 ggr. efter detta 3 ggr med klorin,
Använde diskborste i tanken bytte borste ca 4-5 ggr.

Blev luktfri från diesel. Var noga o snabb annars måste du byta tank, slangar, o pump.

MVH

Uno Larsson

Skratt hälsar

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Avsluta rengöringen som beskrivs nedan med att slå i 4-5 påsar citronsyra och fylla tanken med vatten. Låt stå ett tag. Töm, och slå sedan i en burk bikarbonat och fyll tanken på nytt. Låt stå någon dag. Töm och skölj ur tanken.
Detta brukar avlägsna ev. smak och lukt effektivt.
//W

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Pinsamt är ordet..... kan inte skylla på att det är en ny bil, möjligen hjärnsläpp!

Gjorde precis samma sak igår. Var och besiktade bilen och sedan skulle jag fylla upp tanken för första gången den här säsongen.

Fyllde diesel i vattentanken!

Helgens program har ändrats något, nu är det dieselsanering som gäller.

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023

Pinsamt är ordet..... kan inte skylla på att det är en ny bil, möjligen hjärnsläpp!

Gjorde precis samma sak igår. Var och besiktade bilen och sedan skulle jag fylla upp tanken för första gången den här säsongen.

Fyllde diesel i vattentanken!

Helgens program har ändrats något, nu är det dieselsanering som gäller.

Lider med dig Tommy. Tror dock inte att du ska lägga ner för mycket jobb på att sanera. Det är en försäkringsfråga. Kanske drulleförsäkringen kan passa. Vet att via min tid till sjöss att folk försöker med både klorin och annat, men det blir aldrig riktigt bra. Hoppas du inte drog igång pumpen.Om inte borde det räcka med att byta tanken. Som vanligt, det är bara att gilla läget. Mats

Lasseboy

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2026

Är luckorna för vatten och diesel så lika på nyare hben?
Själv skulle jag aldrig kunna göra det felet, men min bil är från 2001.

F

F.d. 25431

Guest

Jag vet inte om det stämmer men på en kurs jag gick en gång så sa läraren att att en cl diesel kan smaksätta en miljon liter vatten.

Otur. Lätt hänt. Lycka till med rengöringen.

F

F.d. 53358

Guest

Mors!
Byt tanken det blir aldrig bra. Bara vetskapen att det varit diesel i vattentanken räcker.
Tyvärr måste man bita i det sura äpplet.

Toppen