• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Diesel i Norge

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Var där förra sommaren. En skillnad - konkurrensen fungerar i Norge - inte som Sverige med samma pris - samma sekund från Ystad till Haparanda utan priserna kan variera en hel del med ganska liten geografisk sträcka emellan.
 

Benka

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Östersund
HBK-Nr
36236
Medlemskap
2024
Visa, Mastercard, Volvo kort, circle k. Tankkorten är ju oftast kopplade till något kreditkort
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Är i Norge just nu, kört från Trondheim upp till Narvik. Priset på diesel har varierat från 16nkr till 22nkr.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Prisbildningen är global, men det är för mig ofattbart att tro att samtliga aktörer på den svenska marknaden säljer relativt sett lika mycket och samtidigt återanskaffar relativt lika mycket så alla hamnar på samma pris i morgon.

Svenska Konkurrensverket borde vända upp och ner på detta.
 

Nurket

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Asker
HBK-Nr
33390
Medlemskap
2026
Hei.
For IPhone finnes Drivstoffappen. Finnes både i gratis og betalversjon. Baserer seg på at folk selv registrerer priser i appen.
Jarle
 

Bilagor

  • IMG_0921.png
    IMG_0921.png
    3,1 MB · Visningar: 7

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Vad kostar bensin i Norge?,
Undrar om det bara är i Sverige som diesel är dyrare än bensin?

I dom länder vi nyss varit i Tyskland ,Holland ,Belgien, Frankrike, Luxemburg, är det Bensinen som är dyrare,
Billigast av dessa var Spanien där den kostade ca 1,3-1,5 euro, i dom andra länderna kostade den ca 1,5-1,7 euro
om man inte måste tanka efter motorvägar då kostar det mer
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vad kostar bensin i Norge?,
Undrar om det bara är i Sverige som diesel är dyrare än bensin?

I dom länder vi nyss varit i Tyskland ,Holland ,Belgien, Frankrike, Luxemburg, är det Bensinen som är dyrare,
Billigast av dessa var Spanien där den kostade ca 1,3-1,5 euro, i dom andra länderna kostade den ca 1,5-1,7 euro
om man inte måste tanka efter motorvägar då kostar det mer

Vad jag vet är det bara Sverige som har en så hög inblandning av Biodiesel 30% och därför är dieseln dyrare här än i andra länder.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Vad kostar bensin i Norge?,
Undrar om det bara är i Sverige som diesel är dyrare än bensin?

I dom länder vi nyss varit i Tyskland ,Holland ,Belgien, Frankrike, Luxemburg, är det Bensinen som är dyrare,
Billigast av dessa var Spanien där den kostade ca 1,3-1,5 euro, i dom andra länderna kostade den ca 1,5-1,7 euro
om man inte måste tanka efter motorvägar då kostar det mer
Bensin- og dieselprisene her i Norge flyr helt vilt opp og ned. Tidligere var det gjerne 2 faste dager i uka hvor man hadde en pristopp, og deretter gradvis redusering av prisene dag for dag inntil neste pristopp, men slik er det ikke lenger, og nå er det omtrent umulig å finne noe mønster i prisingen. Derfor begynte jeg å loggføre prisene på min lokale Esso-stasjon for et drøyt år siden.

Den siste måneden har prisene på hhv bensin/diesel ligget på mellom 19,75/18,85 og 24,92/22,16, og bensinen kan være opptil flere kroner dyrere. Nå nettopp var prisen 22,55/19,55 (ned 20 øre fra i dag tidlig på begge), altså 3 kr/l i differanse. Disse prisene har jeg erfart er sammenlignbare på østlandet og innover mot Oslo (jobbpendler til Oslo hver dag), men det vil nok variere rundt omkring i landet.
 

Sierau

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
37188
Medlemskap
2023
Ska åka i Norge i sommar. Vad betalar man Diesel med ,kort typ ,bra /dåligt m.m
Vi kom hem från norge 3/6 vanlig Mastercard/ kreditkort funkar på dom flesta mackar. Ganska stor variation på priset lägsta priset vi hittade var 16:67Nkr dyraste runt 20.80Nkr. Mat i vanliga affärer är som hemma. Resturang gatokök betydligt dyrare än i Sverige.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Vad jag vet är det bara Sverige som har en så hög inblandning av Biodiesel 30% och därför är dieseln dyrare här än i andra länder.
Jag tittade på en sida som heter "bensinstation .nu" Enl. den så är dieseln dyrare än bensinen i ung. hälften av de länder som redovisas dvs Europa och några till. Även om skillnaden i vissa fall är marginell.

Mvh / Roland
 
Toppen