• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dia och foto skanner

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Någon som har använt någon av alla dessa foto och diaskanners som finns på marknaden?
Hur är dom, blir det bra bilder när dom är överförda till datorn?

Snarken 2
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Dia och foto skanner

Hej jag provade ett par av dom billigare (>500:) o dessa kan ej rekommenderas. Köpte därför en Flatbäddsskanner med hög upplösning typ Canon pris ca 2000:- . Men ett annat alternativ är ju att lämna in hela rasket till firmor som specialicerat sig på detta.
Mycke jobb är det, Scanningen tar tid, redigeringen tar tid, men tid har man ju gott av ändå.
Resultatet blir lika bra som orginalen. Om man använder ett bra redigeringsprogram.
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Dia och foto skanner

Jag har en Canon flatbädd som har en ram för diabilder och negativ färgfilm. Resultatet blir canon :spinny:, det tar en stund att få in snitsen (bästa inställningarna) men sedan går det som på räls.
Jag har gjort flera fotoböcker med jättebra resultat.
Jag vill minnas att scannern kostade runt en tusenlapp.
 

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Sv: Dia och foto skanner

Gokväll
Köpt en "billig" på Kjell & Co. Funkar ok. Bilderna blev/blir lite mörka. Men, bättre det än att de försvinner från dia.

ha d

ps.mycket jobb javisst, men va kul att se gamla bilder
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Dia och foto skanner

Jag hyrde en proffessionell scanner där man satte i hela magasinet med 40 diabilder som den scannade automatiskt. Körde den i princip dygnet runt i 14 dagar, varje magasin tog 3-4 timmar men resultatat blev helt ok
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Dia och foto skanner

Problemet för mig är att göra rent bilderna från damm och smuts. Tips?
Har skannat alla mina färgnegativ och de ligger ju i täta "hållare" och är i stort sett rena, men diabilderna puh!
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Dia och foto skanner

Jo speciellt om de sitter i glasade ramar, är det problem med skit. Som tur är använde jag nästan bara Kodachrome, som levererades i oglasade ramar. Själv använder jag en Canoscan 8800F.(Har ersats av nyare modeller) Den klarar även 6 x 9 negativ. Men som sagt. Det tar tid att scanna.
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Dia och foto skanner

Om man har möjlighet att låna en proffsscanner så
tar den automatiskt bort allt damm från bilderna,
den gör en extra scanning av varje bild för att åstadkomma detta.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Dia och foto skanner

Företaget hette Neptuni Foto och om jag minns rätt kostade det 1 400 kr för två veckor. Kör man på högsta upplösning tar det lång tid per bild, vill minnas ca. 4 timmar för ett magasin med 40 bilder. Men all passning som behövs är ju bara magasinbyte. Att fota av eller scanna bild för bild var inget alternativ för mig. Har man många bilder blir det ju aldrig klart.

Drog mig just till minnes att om du har de tunna pappersramarna man fick färdigmonterade så klarar scannern inte att mata in dem från de vanliga magasinen. Jag fick låna ett rundmagasin och plocka över diabilderna men då funkade det bra
 
Senast ändrad:

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Dia och foto skanner

Jag har prövat att fota av mina dia på en filmduk när jag visar dom i projektorn, detta fungerar helt OK på dom flesta motiv.
Justerar sedan i photoshop med ett hyfsat resultat.
Jag bedömer att detta är ett snabbt sätt att fota av dia. jag sätter kameran på stativ, bländarförval, och manuell skärpa.
 

Lantvallen

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Umeå
HBK-Nr
14396
Medlemskap
2023
Sv: Dia och foto skanner

Var på väg att köpa en dia-skanner. Blev då tipsad att det bästa resultatet får man om man fotar med macroobjektiv med mask på en ljuslåda. Har kört så och är mycke nöjd.
 
Toppen