• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Detta händer hela tiden!

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Detta händer hela tiden!

Er ikke dette to vidt forskjellige begrep? Svenskkunskaperna tolker jeg som kunnskap om det svenske språk mens svenska kunskaperna er kunskaper som har sin opprinnelse i Sverige og ikke nødvendigvis er relatert til språk.
Det var bare så, selv om jeg tror det skal være.
Trenger en norsk og en nederlender å nå det?:D
Julian:)
 
Senast ändrad:
S

StorDansk

Guest
Sv: Detta händer hela tiden!

Heter det inte svenskkunskaperna och svenska kunskaperna?
Obs! Jag märker inte ord, jag vill veta det grammatikalt riktiga!
Julian

Får ytterligare en utlännig lägga sig i denna diskussion?
Om vi utgår från språkkunskapernas ursprung så är det väl så att barnen läser svenska
(även matte & engelska osv) i skolan, den kunskap de förhoppningsvis får med sig som
resultat av detta kallas svenskkunskap?
Alltså: språket är "svenska", är jag född i, eller invandrad till sverige och har ett medborgarskap i sverige är jag "svensk".
Hänger ni med?
Det är ju inte sällan språket och dess skrivna och oskrivna regler är direkt ologiska,
misstänker att det inte finns "ett" entydigt svar!

Uttaler mig som fullständig lekman, har aldrig befattat mig med svenskundervisning i
någon form, så jag klarar mig från alla anklagelser om grammatik, stav och syftningsfel
som eventuellt kan påträffas i mina texter! :)

Men nu har väl tråden spårat ur ordentligt, som vanligt, ha det!

Hälsning Finn
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Detta händer hela tiden!

Appropå svenska språket.....
Den här hiitade jag på nätet för ett tag sedan:

*** De senaste ändringarna av språkregler från SSM, SvenskaSpråkMyndigheten:


I internet- och e-postsammanhang har vi fått vänja oss vid att bokstäverna å, ä och ö inte kan användas. SSM, Svenska SpråkMyndigheten, har som en konsekvens av detta beslutat att avskaffa dessa bokstäver helt. De anses som överflödiga i ett kommande mer internationaliserat samhälle...


* Redan till nyår ersätts både å och ä av alfabetets första bokstav a. Vid paföljande halvarsskifte ersatts ö med o...


* Vidare tas versalerna bort, de forekommer ju inte i e-postadresser, varfor skulle vi da tillatas anvanda dem i andra sammanhang? darigenom minskas antalet tecken rejalt...


* rensningen har givit svenska sprakmyndigheten blodad tand. man har foreslagit fler fornyelser i stavningen for att underlatta internationell kommunikation. fenomenet med en bokstav, c, som kan uttalas pa tva olika satt onskar man utnyttja till fullo genom att helt ersatta bade k och s med c...


* ctavningen med dubbla conconanter efter cort vocalljud utgar occa. det ancec onodigt att ccriva ut samma bocctav tva ganger efter varandra...


* har upctar et carcilt problem med boctaven x. x overgar til at ctavac cc, med hanvicning til ovan namnda regel om dubelconconant blir det samandraget til et enkelt c...


* vidare ctaler sje-ljudet til becvar for manga. det ercatc i ala cina ctavningar av z, com ju anvandc valdigt calan i vart cprak idag...


* licadant ercatc ala conctiga ctavningar av j-ljudet (lj, gj,
hj) av j. pa cama cat anvandc q mer frecvent genom at ercata ng. altiq blir bara latare och latare...


* man overvager at cenare aven helt ta bort h, com anda nactan inte horc, camt at tecna bade i oc j-juden med j, de later ju anda ljka...


* cyftet ar, papecar cvenca cpracmyndjgeten, at verca for ocad forctaelse melan manjzor...



Calle
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Detta händer hela tiden!

Det är ju tämligen vanligt att det inte finns bara ett enda ord, som otvetydigt täcker vad det handlar om. Då måste man för tydlighetens skull ta till någon form av omskrivning -

i detta fall kunskaperna i svenska (språket) alternativt
språkkunskaperna i svenska

För övrigt anser jag det vara välgörande, att även ämnen som detta och liknande inom språkbehandling får plats på forumet. Det ska väl vara en som Jappe, som kan smyga in sådana utan att det ska stämplas som ordklyveri och onödigt "språkpolismästeri". Tack för det, Jappe!

Jag vågar tro att varje forum vinner i såväl såväl anseende som i tydlighet av att språket är så klart som möjligt. Därmed INTE sagt att man måste kunna perfekt svenska för att få delta i debatten, ej heller att man får kritisera den, som inte KAN.

Det räcker gott med att man gör sitt bästa.
 
Toppen