• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Detleffs 7850 xli-18 med Fiat chassi

Janne_66

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
33745
Medlemskap
2025
Nybliven ägare till ovanstående som redan börjar fundera inför vinterns förberedelser.

Där vi vinterförvarar fordonet kan vi ej underhållsladda fordonsbatteriet, så det bör tas bort och hem så inte det är tomt till våren..

Vad jag fått förklarat, så sitter det under förarstolen.. är det krånglig få bort? Antar att stolen måste demonteras?
Vi har dessutom luftfjädring i stolarna, ställer det till det extra?

Bodelsbatt. är ju lite lättare att få loss och hem :)

Tacksam för tips/info

//Janne

Golfbil

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2027
Nybliven ägare till ovanstående som redan börjar fundera inför vinterns förberedelser.

Där vi vinterförvarar fordonet kan vi ej underhållsladda fordonsbatteriet, så det bör tas bort och hem så inte det är tomt till våren..

Vad jag fått förklarat, så sitter det under förarstolen.. är det krånglig få bort? Antar att stolen måste demonteras?

Tacksam för tips/info

//Janne
Det låttaste tt få bort och hem är bildelsbatteriet, bodel kan vara svårare.

Oavsett, om du kan förvara bilen frostfritt under tiden den är avställd så föreslår jar att du ser till att båda batterierna är fullt laddade och sedan att du kopplar bort minuskabeln på båda batterierna (samt ser till att dessa inte kommer åt jord) så kommer du inte att ha några problem alls.

Kom ihåg: Att äga husbil har gjorts väldigt komplicerat av de som äger en:)

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Det är ganska lätt att få ur batteriet, finns bra filmer på Youtube. Men i princip, lyft på golvmattan framför förarstolen - öppna luckan , och där är det.
Så du behöver inte demontera några stolar.

Och bodelsbatteri-et/erna, sitter i "teknikrummet" i garaget. Så även de är lätta att plocka bort.

Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag har satt en Biltema batteriavskiljare på bilbatteriet, bodelsbatterierna av med - kabeln som tidigare skrivits. Blybatterier förvaras fulladdade Lithium bäst med under 80% och över 20% laddade men helt ärligt så har jag aldrig brytt mig, jo över 20% men annars så är min personliga åsikt att det kan kvitta.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025

Tacksam för tips/info

//Janne
Finns ingen anledning att ta bort batterierna,se till att dom är fulladdade, lossa därefter minuspolen på båda batterierna.

Toppen