• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dethleffs eller Eura?

F

F.d. 53039

Guest
Hej!
Vi håller på och kollar på husbilar och ska snart köpa en Dethleffs T6441-05 eller en
Eura mobil 632 SB-05. Nån som har nå´t tips på vägen? Vad är det viktigaste att tänka på? Saknar man stor kyl? Ligger man bra i en dubbelsäng som är avskuren vid fötterna? (om ni förstår vad jag menar). Ni som har haft husbil länge hur prioriterar ni när ni ska köpa husbil?

Vi tittar bara på halvintegrerade husbilar och vi är bara 2 personer.

Tack på förhand för era svar.

Helena & Tommy

Senast redigerad av en moderator:
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
774
Medlemskap
2025
Sv: Dethleffs eller Eura?

Hej,
Kan bara säga att vi är helnöjda med vår Eura Contura 632 SB -05 som har haft i snart två år.

Hälsning
Lennart

robert

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027

Det beror på hur många ni har tänkt ska åka i husbilen, är ni fler så kanske ni måste ha fler bra sängplatser, och avskuren säng är inte bra( det går att fixa iof), sedan är väl frågan hur mycket och hur länge åt gången ni ska använda bilen. Ett stort kylskåp är ju bra om man är flera alt. ska vara ute längre tid.
Sedan har vi bra erfarenhet av Dethleffs bilar, men det är en smaksak, för att kunna svara helt ut behöver man nog veta vilken sorts bil ni har tänkt er, alkov, hel eller halvintegrerad, vill, behöver ni ett stort garage, dubbelgolv, bra sittgrupp, det finns massor att fundera på!
Men tveka inte att fråga här på forumet, för det finns massor av erfarenhet!
MVH
Anette

F

F.d. 58622

Guest

Hej!
Behoven är olika, men vår erfarenhet efter att först haft Dethleff I6501B och idag en Carthago I51 är:
Stort kylskåp med separat frysfack är ett måste och det har vi haft i båda.
Ugn är bra att ha ibland och det finns ju idag gasugn som är kombinerad med kyl/frys.
Dubbelsäng i hörnan bak är hopplöst för man måste kliva över den som ligger längst ut. Blev tokig på det i Dethleffen. Har nu längsgående enkelbäddar. Toppen.
Stor garage har vi idag och toppen ha cyklar inne. Ingen stöldrisk och de blir inte smutsiga. Carthagons stora garage utnyttjar vi annars inte fullt ut. Då blir det överlast.

Hälsningar
Hans

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Hej!

Vi har en Dethleffs och är väldigt nöjda med vår, det är en 03:a. Vi har en avskuren bädd, en s.k. fransk bädd och vi har inte upplevt att det är störande med det avskurna hörnet. Min man har legat på den sidan för det mesta, eftersom han ibland går upp på toa på natten, och slipper således att krypa över mig. Han är 1.83 lång. jag har legat på den sidan ibland, jag är 1.70, och har absolut inte varit störd över det.
Vår kyl är inte en sån stor, men heller inte den minsta, den ryms under gasolspisen. Dock tycker vi att den är för liten, och har kompletterat med en suverän kylväska/kylskåp som drivs med 12v, den heter Igloo, vi har den i garaget. Trots att den inte har kompressor håller den nästan iskyla även i varmt väder, och vi får vara noga med att t.ex. aldrig lägga frostkänsliga livsmedel där.
Jag tycker framförallt frysfacket i vårt originalkylskåp är för litet. vi har även där kompletterat med en extra kompressordriven 50l frys från Waeco i garaget. Nu är vi två vuxna+ två barn, och vi äter aldrig ute på matställen när vi är ute, så det går åt en del utrymme till att förvara livsmedel!
Vi prioriterar också ett stort garage, eftersom vi vill ha med en del grejer.
MVH Annette

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2025

Jag har visserligen en Hobby men vi har den typen av säng i vår bil och jag tycker inte det är något problem, jag ligger innerst så jag får krypa over frugan om jag skall upp på natten, men då kan man ju passa på och ge henne en puss:D
Separat frysfack tycker jag är ett måste, det var ett litet kylskåp i min som jag nu bytt till ett dubbelt så stort med separat frysfack, nu är det som man vill ha det.
MVH KEJO 20

Toppen