• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Dethleffs Advantage 2004 Immobilizer problem?

Jackiebil

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23753
Medlemskap
2024
Hej,
Jag tror att jag har intermittenta problem med immobilizern.
Husbilen är en Dethleffs Advantage från 2004.

Det har hänt flera gånger nu att den helt plötsligt inte vill starta, drar runt bra på startmotorn men inget händer.
Jag trodde först att det var dålig kontakt kring alla kopplingar/kablar som finns på batteriets plus-pol (se bild).
Batteripol.JPG
Ibland har jag fått igång den då jag fixat lite med dessa kablar (troligen bara en tillfällighet).

Nu börjar jag misstänka nyckeln/immobilizern....

Min först fråga: Sitter det något batteri i denna nyckel? (se bild)
Nyckel.JPG
Jag tog bort skruven men jag vågar inte bryta mer för den inre delen verkar sitta hårt, limmad?

Andra frågan: Några andra tips/felsökningsmetoder?

/Håkan
 

Bilagor

  • Nyckel.JPG
    Nyckel.JPG
    41,3 KB · Visningar: 5
Lösning
Nu åker vi på semester :)
Tack för alla fina tips!
Här kommer min feedback:
Tack mattson81 - Jag hittade felkods-läsaruttaget se bild:
Felkodläsare2.JPG
Felkodläsare1.JPG
Hittade inga fel med min enkla Biltema-läsare.

Tack Ronne, jag tror att du ledde mig till det verkliga problemet.
Under ratten, bakom plastpanelen hittade jag den randiga kabeln som går från sändarringen kring nyckel ned till en plastkontakt (två kablar).
Sändarring.JPG
Sändar-kabel.JPG
Sändar-kontakt.JPG
När jag drog ur denna 2-poliga kontakt lyser hänglåset på instrumentbrädan och motorn startar inte men startmotorn drar runt med frisk fart.
Instrumentsymbol.JPG
Sätter jag tillbaka kabeln så startar den snällt :)
Jag har nu rengjort och smörjt i denna kontakt och hoppas på att detta var felet...

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
immobeliser delen av nyckeln ska inte behöva batteri den sänder ut koden när den sitter i tändningslåset. magnetfältet från spolen runt låset väcker nyckeln till liv.

du bör ha en lampa på instrumentet som slocknar efter några sekunder efter tändningen är påslagen. den gula motorlampan ska lysa tills motorn har startat. om dessa två fungerar som dom ska så bör man nog kolla med dator om motorstyrningen har fått ok från immoboxen att starta motorn.
nu har jag inte själv upplevt fel på immo på 244 chassit men normalt brukar motorn starta till någon sekund å sedan stanna när det är fel på startspärren. det finns lite info i instruktionsboken om hur det är uppbyggt å på vissa modeller går det att knappa in kod manuellt men tror inte det går på diesel bilarna.

vilket motoralternativ har du ?
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
nu har jag inte själv upplevt fel på immo på 244 chassit men normalt brukar motorn starta till någon sekund å sedan stanna när det är fel på startspärren.

På min 244 startar den absolut inte upp när immobelizern slår till. När den gula nyckelsymbolen inte slocknar efter ett par sekunder så kan man låta startmotorn snurra motorn hur länge som helst, inte ett tändande. När den slocknat startar den på stört.
Jag har en nyckel som krånglar mer en den andra.

Viss nycklar sänder ut ett svagare fält en andra, men brukar normalt lösas genom att byta den cirkulära mottagarantennen vid tändningslåset.

Ett sätt att testa är att lossa antennen, och lägga nyckeln kloss ann, då brukar det alltid starta.
 

Jackiebil

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23753
Medlemskap
2024
Jag har inte detaljerna framför mig men tror att det är en 2,3 liter diesel.
Årtal 2003 upptäckte jag.
Gula lampan med hänglåssymbolen slocknar men bilen startar inte...
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Det låter ju mer som det är något annat som felar.
kan ju vara allt från feltankning till en mus som ätit av en kabel så om du har möjlighet att kolla med dator så sparar du nog många timmars gissande.
Saker du kan kolla utan dator olika svårighetsgrad å beroende av kunskaper.

1 Bränsleavstängning vid krock (röd knapp) brukar sitta på torpedväggen
2 Går tankpumpen med tändning påslagen.
3 mäta säkringar inte bara titta på dom
4 Vevaxel och kamaxel synkronisering (så inte remmen hoppat).
5 Bränsle fram till högtryckspump
6 bränsletryck i rail
7 returflöde spridare
8 börja mäta kablar kolla kontakter
osv osv
 

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
Det låter ju mer som det är något annat som felar.
kan ju vara allt från feltankning till en mus som ätit av en kabel så om du har möjlighet att kolla med dator så sparar du nog många timmars gissande.
Saker du kan kolla utan dator olika svårighetsgrad å beroende av kunskaper.

1 Bränsleavstängning vid krock (röd knapp) brukar sitta på torpedväggen
2 Går tankpumpen med tändning påslagen.
3 mäta säkringar inte bara titta på dom
4 Vevaxel och kamaxel synkronisering (så inte remmen hoppat).
5 Bränsle fram till högtryckspump
6 bränsletryck i rail
7 returflöde spridare
8 börja mäta kablar kolla kontakter
osv osv
Plus, vilket ibland förbises men ack så viktigt, att en diesel kan bli lite "smått svårstartad om den inte drar runt med ca 150-250 varv/minut vid start och vilket många inte tänker på bara för att motorn faktiskt drar runt.

Bra punkter du räknade upp mattsson81, men många av dem, t.ex. 200-300 bar rail-tryck vid start och returflöde, är lite knepiga att genomföra för den oinvigde som kanske inte ens har en diagnos som klarar realtidsmätningar. :) Kanske TS har de kunskaperna och då är punkterna till mycket god hjälp. :) Att kamremmen kuggat om kan vara möjligt, men är dock lite tvivelsam på det då den faktiskt sparkat igång och på den punkten brukar inte en common rail diesel vara speciellt förlåtande.

Jackiebil, vad kan du tänkas ha för motorkod på din kärra?
 

Jackiebil

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23753
Medlemskap
2024
Det kan inte vara något med bränslet för när den startar så går den hur bra som helst.
Startmotorn drar runt med bra fart och vi har någon gång försökt med startkablar men det har inte heller hjälpt.
Det är därför jag börjar misstänka nyckel/immobilizern...
 

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
Var hittar jag motorkoden?
Du kan t.ex. surfa in på skruvat.se, skriva in vad som står på din registreringsskylt, sedan klicka på "mer info" om din bil och där hittar du din motorkod.

Kan så klart vara imobilizern som spelar dig ett spratt och de problem som tagits upp i tidigare inlägg, men som oftast, säger inte alltid, så indikeras det med nyckelsymbolen.

Som mattsson81 skrev så vore åtminstone en avläsning av eventuella felkoder till stor hjälp och din 2004 torde ha OBD2-uttag då det kom som standard just det årtalet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Du kan t.ex. surfa in på skruvat.se, skriva in vad som står på din registreringsskylt, sedan klicka på "mer info" om din bil och där hittar du din motorkod.

Kan så klart vara imobilizern som spelar dig ett spratt och de problem som tagits upp i tidigare inlägg, men som oftast, säger inte alltid, så indikeras det med nyckelsymbolen.

Som mattsson81 skrev så vore åtminstone en avläsning av eventuella felkoder till stor hjälp och din 2004 torde ha OBD2-uttag då det kom som standard just det årtalet.

Med tanke på hur anslutningarna till batteriets pluspol ser ut och bilens ålder. skulle jag börja med att gå igenom och göra rent samtliga anslutningar mellan batteri och motor, både på plus och minussidan, speciellt jordpunkten under batteriet och jordflätans anslutningar till motorn. Det finns stora möjligheter att det räcker för att bilen skall starta säkert.
 
Senast ändrad:

Jackiebil

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23753
Medlemskap
2024
Tack! Nu hittade jag motorkoden (via Skruvat.se): F1AE0481C
Bilen reggades tydligen i Maj 2003 så troligen ingenstans att läsa felkoder, eller?
Tack för tipset om jordpunkten under batteriet (den hade jag glömt).
 

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
Tack! Nu hittade jag motorkoden (via Skruvat.se): F1AE0481C
Bilen reggades tydligen i Maj 2003 så troligen ingenstans att läsa felkoder, eller?
Tack för tipset om jordpunkten under batteriet (den hade jag glömt).
Klockrent! :) Bra tips av Montreal om var de viktiga jordpunkterna är placerade. Problem med dålig jord till blocket, d.v.s. jordflätan Montreal skrev om, kan ge fenomenet att startmotorn inte går på full fart och rendera i en svårstartad dieselmotor. Då jag läser inlägg på forumet inser jag hur otroligt mycket samlad kunskap som finns samlad under ett och samma tak! :msn_thumbup:

Håller tummarna! :)
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Du har diagnos uttag vid vänster knä innanför luckan. sett från förarplatsen.
Den motorn i den årsmodellen ska vad jag vet ha edc15 och det är inga avancerade prylar idag. men med vanligt EOBD protokoll är inte säkert man kan se så jättemycket det kan behövas en mer specifik Fiat läsare. men en enklare kan ju iaf ge en hint om vad som försiggår.
Det finns många diagnos lösningar som klarar sådana äldre system. Bosch,Autel,Autocom mfl. jag har till och med lyckats koppla upp mig med Peugote original dator från Actia i dom bilarna då dom är samma Platform som Boxer
 

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
Du har diagnos uttag vid vänster knä innanför luckan. sett från förarplatsen.
Den motorn i den årsmodellen ska vad jag vet ha edc15 och det är inga avancerade prylar idag. men med vanligt EOBD protokoll är inte säkert man kan se så jättemycket det kan behövas en mer specifik Fiat läsare. men en enklare kan ju iaf ge en hint om vad som försiggår.
Det finns många diagnos lösningar som klarar sådana äldre system. Bosch,Autel,Autocom mfl. jag har till och med lyckats koppla upp mig med Peugote original dator från Actia i dom bilarna då dom är samma Platform som Boxer
Absolut; gäller bara att vara ägare av den rätta. Tror nog de flesta lyckas med felkodsavläsning, men när det kommer till realtidsavläsning kan det tyvärr bli trist med vad man har på hand. Vi har de flesta på jobbet, men likväl så stöter vi på patrull och då gäller systemkännedom och instrument. Äldre system så är Autocomen ganska hyfsad, men så klart är både Bosch och Autel rejäla verktyg. Vi får se vad TS kommer fram till och om då felet inte beror på dålig jord så beror allt på vad, återigen TS, har i sitt skafferi vad gäller kunskaper, diagnos och instrumentering. :)
 

Jackiebil

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23753
Medlemskap
2024
Tack för alla tips!
Jag meddelar resultatet så snart jag har något.
Lite svårt att veta med ett intermittent fel som kommer och går...
Dessutom ösregnar det nu (och några dagar till) och jag måste stå utomhus och skruva :(
 

Ronne

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Haninge
Jag hade samma problem. Startade inte ibland, inget gult hänglås lös på instrumenpanelen. Läste i nån tråd att det sitter en modul under ratten innanför plastkåpan vid tänningslåset. Personen hade lite glapp i kontaktlisten på modulen. Lika så jag. Funkat 100% nu i 5 år
 

Jackiebil

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23753
Medlemskap
2024
Nu åker vi på semester :)
Tack för alla fina tips!
Här kommer min feedback:
Tack mattson81 - Jag hittade felkods-läsaruttaget se bild:
Felkodläsare2.JPG
Felkodläsare1.JPG
Hittade inga fel med min enkla Biltema-läsare.

Tack Ronne, jag tror att du ledde mig till det verkliga problemet.
Under ratten, bakom plastpanelen hittade jag den randiga kabeln som går från sändarringen kring nyckel ned till en plastkontakt (två kablar).
Sändarring.JPG
Sändar-kabel.JPG
Sändar-kontakt.JPG
När jag drog ur denna 2-poliga kontakt lyser hänglåset på instrumentbrädan och motorn startar inte men startmotorn drar runt med frisk fart.
Instrumentsymbol.JPG
Sätter jag tillbaka kabeln så startar den snällt :)
Jag har nu rengjort och smörjt i denna kontakt och hoppas på att detta var felet vi hade.
Trevlig semester alla hjälpsamma.
 
Lösning
Toppen