• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Det ska jag aldrig vara med om igen - Därför har jag alltid med mig följande

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Ja, frågan är; Vad ser ni till att ni alltid har med er i husbilen?
Värmeljus? Extra nycklar? Samarin? Extra vattenpump ("ifall, ifall!")? Vattenpasset (för bilen ska stå rakt!, banne mig!)?

Anledningen att jag undrar så är det "alltid" något jag glömt att ta med mig. Senast var extra glödlampor till utvärtes belysning så andra trafikanter kan se var jag kör och styr.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Våra första år med husbil, hade vi långa listor med allt vi inte fick glömma. Det finns dock en stor risk att man släpar med sig många tunga kilon i onödan. Det mesta fanns kvar, oanvänd i husbilen, när vi kom hem igen efter avslutad långresa. I stort sett allt finns att köpa likaväl i Sverige som utomlands och oftast billigare dessutom. Sedan beror det ju självklart på vad man har för mål och körvanor. Vi kör ofta bort från "civilisationen", på dåliga vägar i ödebygden och då kan det vara en fördel med reservhjul, trots alla invändningar. Antislirmattor är så lätta, de får vara kvar liksom 2 lagom långa rundslingor men spännbandet finns inte med längre, vi har väl blivit lite klokare och dessutom är ödebygdens befolkning hjälpsammare än man förväntar sig. Reservdelslådan har blivit 1/10-del av den första, likasom verktygslådan. Stödben är borttagna, vi tycker om när bilen står lite snedd och gungar i vinden, det ger gamla minnen till båtlivet. Vi står oftast medveten snedd för bästa avrinning i duschen.
En del saker är i vissa länder lagligen föreskriven att ha med sig, t.ex. reservglödlampor till belysningen, finns alltid i fordonet.
Vi har lärt oss efter 14 år, lasta så lite som möjligt! Så oftast tar vi husbilen som den står efter sista resans städning. Lite påfyllning av känsliga kylvaror och (utanför Sverige) nytt storförråd av receptbelagda mediciner, det räcker långt! Förrådet med reservproviant på burk, står oftast kvar orörd men även det är enklare att komplettera på annan ort.
Trakten dit man kommer vill gärna få lite inkomst av sina tillfälliga turistande besökare.
Så min lista består av fyra punkter: hustrun som får köra mig, hunden som motionerar mig, mediciner som håller mig vid liv och reservhjulet för att spara en massa tid som börjar bli begränsad.:)
Sedan finns det ju en mängd attiraljer som försäkringsbevisen, kontokort, körkort, passen, telefoner, m.m. men det är kommunikationslistan, en helt annan "väska"!
:bye:Julian
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
En fin single malt vill man ju inte vara utan ;-)

...nä skämt å sido: är nog inne på att försöka packa lätt o smart och lär mig fortfarande (bara inne på tredje säsongen). Alltså tar jag det lugnt med att skriva några egna tips men läser gärna andras.

Men vi vände om (efter 500m) på sista trippen när vi insåg att vi glömt handdukar. Ligger kanske något i Liftarens Guide till Galaxen om att det enda man behöver ta med sig är en handduk :)
 
Toppen