• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Det kluckar i Aldepannan..

F

F.d. 6065

Guest
Hoj på er gött fölk.. Det var ett bra tag sen jag skrev pga "dygnetruntarbete" det senaste året. Nu tar jag mig iaf tid till att fråga om nån vet varför det "porlar och kluckar" i min Alde Comfort 2928 panna, när jag har pannan på 2000 watt.??
När jag kör 1000 watt hörs det ingenting, men när temperaturen kryper mot nollan och jag ökar effekten, kan jag tydligt höra ett ljud som om returvattnet i elementen rinner in i pannan från ett rör sittande en bit över vattennivån, därav ett plaskande ljud.
Är det normalt, och isf varför bara på 2000 watt ??

Detta blir min första vinter utomhus, och jag har satt upp en "kjol" runt hela bilen av samma typ av press som byggena brukar ha som "väggar" på byggnadsställningarna. Hoppas på att detta ska hjälpa till att hålla golvet någorlunda varmt. Tyvärr gick min 220 v. cirkulationspump sönder för nån vecka sen, så jag kör på 12 voltaren som väsnas betydligt mer än vad 220´n gjorde. Ska köpa en ny, men ville kolla här först om det möjligen finns nån som vet billigt/beg. inköpsställe, alt. har en över till försäljning.??

Jag har också fått problem med kylen som verkar ha gett upp på 220 v.
Får nu köra på gasol, men det känns som det är en betydligt dyrare lösning.
En tub tar ju bara nån vecka att göra slut på, och det bör väl vara betydligt billigare med eldrift. Nån som vet skillnaden i kostnad ??
Samma här som med elpatronen att jag söker en "ny" kyl. Nån som har ett bra tips, alt. har en till salu.? :msn_fingerscrossed:
Idag sitter där en Electrolux Electronic Ignition, H=805 mm. B=525 mm. D=500 mm. (Tror jag. Lite svårt att mäta djupet.)

Det blev mycket skrivet, och jag hoppas att det inte var alltför utsvävande från ämneskategorin. Jag har letat och sökt efter svar i andra inlägg, men gick bet.
Ha det så länge, Hälsar Micke P i Gävle... :spinny:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Det kluckar i Aldepannan..

Høres ut som du har luft i pannan, slik at vatnnivå over 2kW elementet blir lite. Dampboblene kan høres som klukking. 230V driften av kjøleskapet har muligens en egen sikring, jeg ville målt direkte på varme-elementet med et ohm-meter og det er brent eller om det kan være en sikring (sitter på toppen av skapet) - det er og mulig at det er bryteren eller termostaten som har lagt av, da blir det ikke så dyrt å reparere.

F

F.d. 6065

Guest
Sv: Det kluckar i Aldepannan..

Høres ut som du har luft i pannan, slik at vatnnivå over 2kW elementet blir lite. Dampboblene kan høres som klukking. 230V driften av kjøleskapet har muligens en egen sikring, jeg ville målt direkte på varme-elementet med et ohm-meter og det er brent eller om det kan være en sikring (sitter på toppen av skapet) - det er og mulig at det er bryteren eller termostaten som har lagt av, da blir det ikke så dyrt å reparere.

Oj, här kommer svaret snabbt. Fler nattugglor uppe ser jag.. :)
Jag kan ju iofs testa med avluftning, men tycker inte det låter som bubblor, utan ett ganska tydligt "porlande" ljud, men det händer att jag kan ha fel en eller ett par ggr/decennium.. :twitcy:

Ang. kylen vet jag inte var denna säkring isf skulle sitta då det inte går att komma in ovanpå kylen pga en fast panel, men jag ska leta lite bättre. Öht är kylen nära på hermetiskt monterad i fabrik 1989, och har suttit där sen dess, och öppnar jag väggplåten på utsidan, ser det ut som kylen sitter ihop med bilen, så bara att lossa den så det går att komma in till elkopplingarna blir nog ett äventyr, men, men, det är väl bara att försöka o hoppas på det bästa. Jag tackar iaf för svaret från Knut.. :bock:

Toppen