När Internet hade övertagits från Pentagon så var det i början en fantastisk tummelplats för fria människor och ett helt nytt sätt att kommunicera worldwide. Fenomenet skakade stängda samhällen där människorna levde under svåra intellektuella och materiella förhållanden. "Berg sjönk och djup stod upp"! Det var härliga tider och en ljus framtid kunde skådas vid horisonten.
Idag är allt som vanligt igen. Kommersiella intressen har lagt beslag på nätet och dödar långsamt dess livsnerv. Krämarna blir hela tiden skickligare på att lura människor. Ser man inte upp så kan man plötsligt hamna i ett åtagande som kan vara svårt att ta sig ur.
Ungdomarna som verkligen har tagit till sig nätet använder det idag till stor del som forum för att håna och mobba varandra. Aldrig tidigare har ungdomen varit lika fåfäng och lättlurad som idag. Reklamen är massiv och riktar sig direkt till svaga grupper. Föräldrar har idag svårt att uppfostra barnen så de kan stå emot reklamförtrycket. Tyvärr har inte alltid dagens föräldrar ork att lära sina barn att genomskåda reklamen. De har inte heller tid för de jobbar så mycket de kan för att få ihop pengar så de kan uppfylla sina egna och barnens materiella önskningar. (!)
Men, föräldrar med goda ekonomiska resurser och som kan disponera sin tid har möjlighet att lära ungarna att leva gott utan att bli reklamoffer. Viktigare saker prioriteras och ungarna i dessa familjer går en ljus framtid till mötes. Samhällsklyftorna ökar hela tiden. Människans största drivkrafter idag är girighet och fåfänga!
Jappe
Idag är allt som vanligt igen. Kommersiella intressen har lagt beslag på nätet och dödar långsamt dess livsnerv. Krämarna blir hela tiden skickligare på att lura människor. Ser man inte upp så kan man plötsligt hamna i ett åtagande som kan vara svårt att ta sig ur.
Ungdomarna som verkligen har tagit till sig nätet använder det idag till stor del som forum för att håna och mobba varandra. Aldrig tidigare har ungdomen varit lika fåfäng och lättlurad som idag. Reklamen är massiv och riktar sig direkt till svaga grupper. Föräldrar har idag svårt att uppfostra barnen så de kan stå emot reklamförtrycket. Tyvärr har inte alltid dagens föräldrar ork att lära sina barn att genomskåda reklamen. De har inte heller tid för de jobbar så mycket de kan för att få ihop pengar så de kan uppfylla sina egna och barnens materiella önskningar. (!)
Men, föräldrar med goda ekonomiska resurser och som kan disponera sin tid har möjlighet att lära ungarna att leva gott utan att bli reklamoffer. Viktigare saker prioriteras och ungarna i dessa familjer går en ljus framtid till mötes. Samhällsklyftorna ökar hela tiden. Människans största drivkrafter idag är girighet och fåfänga!
Jappe
Senast ändrad: