• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Det besudlade nätet

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
När Internet hade övertagits från Pentagon så var det i början en fantastisk tummelplats för fria människor och ett helt nytt sätt att kommunicera worldwide. Fenomenet skakade stängda samhällen där människorna levde under svåra intellektuella och materiella förhållanden. "Berg sjönk och djup stod upp"! Det var härliga tider och en ljus framtid kunde skådas vid horisonten.

Idag är allt som vanligt igen. Kommersiella intressen har lagt beslag på nätet och dödar långsamt dess livsnerv. Krämarna blir hela tiden skickligare på att lura människor. Ser man inte upp så kan man plötsligt hamna i ett åtagande som kan vara svårt att ta sig ur.

Ungdomarna som verkligen har tagit till sig nätet använder det idag till stor del som forum för att håna och mobba varandra. Aldrig tidigare har ungdomen varit lika fåfäng och lättlurad som idag. Reklamen är massiv och riktar sig direkt till svaga grupper. Föräldrar har idag svårt att uppfostra barnen så de kan stå emot reklamförtrycket. Tyvärr har inte alltid dagens föräldrar ork att lära sina barn att genomskåda reklamen. De har inte heller tid för de jobbar så mycket de kan för att få ihop pengar så de kan uppfylla sina egna och barnens materiella önskningar. (!)

Men, föräldrar med goda ekonomiska resurser och som kan disponera sin tid har möjlighet att lära ungarna att leva gott utan att bli reklamoffer. Viktigare saker prioriteras och ungarna i dessa familjer går en ljus framtid till mötes. Samhällsklyftorna ökar hela tiden. Människans största drivkrafter idag är girighet och fåfänga!

Jappe

Senast ändrad:

Arne Lindh

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
16472
Medlemskap
2025
Sv: Det besudlade nätet

Inga särskilt nya drivkrafter och kanske inte de starkaste heller, men visst är dina ord tänkvärda. Men jag vill inte bli bitter så jag visslar glatt vidare på en glad melodi:

If life seems jolly rotten
There's something you've forgotten
And that's to laugh and smile and dance and sing.
When you're feeling in the dumps
Don't be silly chumps
Just purse your lips and whistle - that's the thing.

And...always look on the bright side of life...
Always look on the light side of life...

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Det besudlade nätet

Beroende på en viss åldersklyfta ställer jag mig ibland frågande till dina inlägg, Jappe, men här har du träffat huvudet på spiken i en kristallklar analys.

/M

Toppen