Tommy Dynér
FD HBK Medlem

HRF har presenterat den märkesuppdelade hubilsstatistiken för årets första sex månader.
Vissa förändringar har skett i 10-i-topp listan mot 2020 års resultat, men eftersom det är relativt små tal är det nog inte läge att dra allt för säkra slutsatser av dessa siffror.
Första platsen behåller Adria och redovisar en ökad försäljning på nästan 20%, samma sak med andra platsen som Kabe behåller och redovisar en ökad försäljning på inte mindre än ganska precis 100%!
2020 hade Bürstner den hedrande tredjeplatsen, men har nu petats ner från prispallen, till fjärde platsen trots en försäljningsökning på 68%. Ny trea är Knaus, som 2020 låg på sjätte plats, men med försäljningsökning på 95% från 2020 intar nu den hedrande bronsplatsen. Men som sagt det är små tal.
Värt att notera är de märken som har den högsta procentuella ökning, den tabellen leds utav en gammal bekant Elnagh som förra året endast registrerade 4 bilar i perioden och nu 19 stycken, en ökning med 375% men räknat från mycket låga tal.
Ett annat märke som ser ut att seriöst satsa på ”Vanlife”, är Volkswagen, som ökar med 296%, i verkliga tal från 26 registrerade bilar 2020 till årets 103 bilar. Efter några dagar i Tyskland, blev vi förvånade över alla ”vans” med upphöjbara tak tak vi såg på vägarna, ställplatserna och campingarna. Passagerarna i dessa bilar var unga, troligen födda på 80-/90-talet. Vi får troligen se mera av den här typen av Van’s i framtiden.

Vi vet att förra året var väldigt speciellt med stängda fabriker, leveransproblem och rigorösa restriktioner runt om i Europa, på grund av pandemin. Här i Sverige har registreringarna av nya bilar hämmats både förra året och innevarande år, av den orättvisa beskattningen vi svenska husbilsägare drabbats av. Men den totala ökningen de första 6 månaderna visar på en ökning 57.82%, visst bekräftar det på ett ökat intresse för vår kära husbil.
Detta sammantaget och det faktum att tillverkarna drabbats olika gör att statistiken ändå får ses med viss reservation.
Ett är i alla fall helt säkert, det är inne med mobil fritid just nu och troligen kommer intresset att öka ytterligare, åtminstone i närtid. Ett scenario på gott och ont, för oss som redan är ute på vägarna och nu skall dela på den infrastruktur som finns med ännu flera.


Tommy
Senast ändrad: