• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

depositionskort Canal Digital

F

F.d. 16097

Guest
Någon som har en aning om hur lång tid det kan ta att få ett beställt depositionskort från Canal Digital?
jag beställde för ca 3 veckor sedan och tänkte använda tv:n under husbilsresa nästa vecka.
Ringde då Canal Digital och frågade när dom tänker skicka kortet till mig.
Fick till svar att jag borde beställt i våras...
det kanske hade gått fortare om man beställt ett abonnemangs kort!?
(förmodligen)
finns det nån annan lösning för att kunna se de fria kanalerna med en parabol?
eller nån som vill sälja sitt depositionskort?

Pierre

lassewalle

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Sv: depositionskort Canal Digital

Hej
Jag fick vänta ca 1 mån.
fick det efter jag ringt och tjatat på kundtjänst
känns inte som det är prio 1 för dem.

// Lasse

F

F.d. 29925

Guest

Någon som har en aning om hur lång tid det kan ta att få ett beställt depositionskort från Canal Digital?
jag beställde för ca 3 veckor sedan och tänkte använda tv:n under husbilsresa nästa vecka.
Ringde då Canal Digital och frågade när dom tänker skicka kortet till mig.
Fick till svar att jag borde beställt i våras...
det kanske hade gått fortare om man beställt ett abonnemangs kort!?
(förmodligen)
finns det nån annan lösning för att kunna se de fria kanalerna med en parabol?
eller nån som vill sälja sitt depositionskort?

Pierre

Går nog tyvärr inte att sälja då korten är personliga. Men försök med ett abonnemang under kortare tid, kanske ett halvår med minsta antal kanaler.

coe

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2025

Är det ett alternativ att ta med "hemmakortet", eller ska TV:n i bostaden användas av andra familjemedlemmar när ni är borta?
När vi bytte bil satt en parabol på taket. Först brydde vi oss inte så mycket, vi har aldrig tidigare haft TV i husbilen. Sedan ville jag trots allt prova om det fungerade. Jag köpte an CA-modul och fick den registrerad av Canal Digital per omgående.
De gjorde allt för att sälja ett tvillingkort. Det var inte så dyrt, och det gick att pausa under vintern om man ville. De sa att det kunde ta upp till två timmar att läsa in allt varje gång om vi skulle använda det ordinarie kortet. Även när vi satte tillbaka kortet i mottagaren hemma. Jag föll nästan för det men ville först prova. Allt fungerade smärtfritt med det ordinarie kortet, jag har inte märkt någon fördröjning när vi plockar kortet fram och tillbaka mellan bilen och bostaden.

F

F.d. 16097

Guest

Det är väl som sagt inte prio 1 för dom då det inte ger intäkter på sikt.
Vi kör Boxer hemma så att använda detta kort funkar ju inte.

Egentligen är det inte så viktigt, men barnen vill kolla barnprogram ibland och alltid trevligt att kunna kolla in nyheterna.
Och när man väl beställt vill man ju ha, semestern är ju snart slut!

F

F.d. 16097

Guest

Nu ha jag fått mitt efterlängtade kort, och det ska enl anvisningarna uppdateras innan det funkar, skulle ta ca 1 tim.
Har provat flera alternativ och väntat i 5 timmar på att det ska börja fungera.
det gör det inte och kontaktade då CD, dom skickade "signal" till kortet för att uppdatera detta, fungerar inte..
Jag frågade då om inte kort modulen ska registreras hos dom (vilket jag sett i forum kan behövas), fick då till svar att det inte ska behövas eftersom kortet inte sitter i tv:n utan i boxen.
Någon som hört detta tidigare?
CD:s telefon support lockar ju inte att ringa när man måste sitta i runt en halvtimme i kö för att komma fram..

F

F.d. 29876

Guest

Hej,

Jag köpte en CA-modul för Conax-kryptering. Stoppade CA-modulen med Canaldigitalkortet direkt i CA-ingången på TVn (utan nån box). Efter en halvtimme funkade det utan att jag behövde gör nån registrering.

Försök hitta nån som använder Canaldigital och prova ditt kort i den mottagaren.

Mvh Bengt

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025

Nu ha jag fått mitt efterlängtade kort, och det ska enl anvisningarna uppdateras innan det funkar, skulle ta ca 1 tim.
Har provat flera alternativ och väntat i 5 timmar på att det ska börja fungera.
det gör det inte och kontaktade då CD, dom skickade "signal" till kortet för att uppdatera detta, fungerar inte..
Jag frågade då om inte kort modulen ska registreras hos dom (vilket jag sett i forum kan behövas), fick då till svar att det inte ska behövas eftersom kortet inte sitter i tv:n utan i boxen.
Någon som hört detta tidigare?
CD:s telefon support lockar ju inte att ringa när man måste sitta i runt en halvtimme i kö för att komma fram..

Om du har Canal Digitals box så finns det normalt ingen avtagbar CA-modul.
Då är det bara att stoppa i kortet.
Jag har själv en box med CA-modul och köpte en Conax CA-modul som fungera direkt. krävdes ingen registrering

Elisabeth & Lennart

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
2425
Medlemskap
2025

Hej

Jag ansökte om ett depotionskort för ett år sen och hade också bekymmer med att få det att funka. Har en Oyster anläggning i bilen där det sitter en CA modul. Efter ett par kontakter med kundtjänst så fick jag det att funka sen dom fått serienumret till CA modulen så dom har nått att låsa kortet mot. Jag tror du måste göra likadant.

Lennart

F

F.d. 16097

Guest

Tack för svar

det är precis det jag försökt få dom att göra, men det ska inte behövas enl CD.
Jag får försöka en gång till!

J

Jarn

Guest

Jag har också en Oyster med CA modul, den fungerade med ett dep.kort utan att jag behövde ringa dem ang. något serienummer att låsa mot.

Framking

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
9993
Medlemskap
2025

Hej!

Jag köpte min CA-modul hos Netonnet (tror att de slutat sälja den nu).
Försökte först via CD:s kundtjänst att få hjälp, men utan att lyckas. Till slut gick jag till Netonnet där jag faktiskt fick hjälp. De ringde upp CD och ordnade så att serienumret registrerades.

Själv fick jag vänta i nästan ett år innan jag fick mitt kort från CD, så det är bara att inse att det här är något som CD inte vill hantera.

Jag minns att jag googlade fram en instruktion på hur man sedan skulle gå tillväga. Och att det kunde ta ett par timmar innan det började fungera...

Lycka till!

F

F.d. 58890

Guest

Hej.
Vad kostar ett depositionskort? Kan det användas i Spanien?
Någon som har erfarenhet av att vistas i Spanien under vintern och då se på svensk TV?
//Janne.

Framking

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
9993
Medlemskap
2025

Depositionsavgiften (som du får tillbaka när du återlämnar kortet) var 795:- Det var 2012.

Din fråga om funktionen i Spanien ser jag fram emot att någon svarar på. Jag har samma fundering :)

/Ann-Sofie

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej

Vi har i och för sig inte varit nere i Spanien. Men räckvidden har inte varit längre söderut än till norra Österrike.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Lengre vest går grensen ved BeNeLux sørgrense +- noen få mil. Dette gjelder alle Nordiske kanaler på Canal Digital. Eneste svenske som kan tas inn i Spania er SVT World - den krever eget abo, kort og CAM.

Tidligere var det en norsk, 2 danske og 2 finske kanaler som ble sendt på europeisk transduser - denne er nå avstengt.

J

Jarn

Guest

Har också ett depositionskort, detta året fick jag in de svenska kanalerna i södra Österike, i Villach.
Har inte lyckats med det tidigare så det var väl gynnsamma förhållande då i mitten av juni.

F

F.d. 58890

Guest

Var i kontakt med nettosat och dom sa att om man har en platta på 1M så skulle det funka i Spanien, dom har också en lite behändig mottagare som kostar lite pengar typ 800:- det enda som inte följer med är kabel för 12V, vet att företag inte bör nämnas här, men det är ju inte reklam precis jag gör utan försöker lösa ett problem!
Canal digital har uppgifter om sina depositionskort på sin hemsida!
//Janne66

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hvis nettosat påstår at en kan ta inn de svenske Canal Digital sendingene i Spania så tør jeg å påstå at de ikke aner hva de snakker om. Tidligere kunne en med den antennen ta inn 2 danske, 1 norsk og 2 finske CD kanaler på den Iberiske halvøy. Den norske ble stengt i mai 2013 i forbindelse med nedstengingen av en gammel satellitt, de 4 andre var og på samme transducer - jeg har ikke sjekket om de er flyttet til en tilsvarende transducer på en nyere satellitt eller bare stengt. De samme programmene fantes fra før på nyere satellitter med strengt avgrenset sendeområde.

Grenselinjen i sør har en bredde på noen få mil fra mottagbar med 60 cm til sort ved 120 cm god offset parabol - i følge ofisielle data fra eier av Thor satellittene.

Toppen