• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Den senaste tekniken, ansiktsavläsning

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nu är den senaste tekniken på plats, betatestad och klar.

Klickade på en länk till ett hotell, som redan installerat den senaste tekniken och möttes av den här sidan:

D65C9E86-B1D5-4D1B-B275-3C29B118D9E2.png
Kul att få vara med om de där tekniska landvinningarna, som gör skillnad i vardagen.

När får vi mötas av den tekniken på sajten, Husbilsklubben.se? Troligen ett effektivt sätt att öka antalet unika inloggningar per dag.

Tommy72
 
F

F.d. 22252

Guest
Men risken är ju om man skadar sej på något sätt så kan man inte öppna mobilen och ringa ambulansen. Har någon tänkt på det, själv har jag ju fingeravtrycksläsare men använder det inte eftersom jag inte är säker att den öppnar med blod på händerna. Har min telefon helt olåst och har så haft i många år. Har kommit på att alla stöldanordningar har skapat mer problem för mej själv än för någon annan och kostat mer pengar också.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Min telefon støtter ansikt, fingeravtrykk og pin kode i den rekkefølge. Trykker jeg på power knappen så er det direkte til pin kode som jeg kan overstyre med fingeravtrykk. Har ikke selv brydd meg med å sette opp ansiktsgjenkjenning - det er enklere med en finger og begge pekefingrene er lagt inn.

Men trådstarten gjaldt et helt annet nivå, alder ved aksess - kult at en 70 åring blir spurt om han er over eller under 25 år :D
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Men risken är ju om man skadar sej på något sätt så kan man inte öppna mobilen och ringa ambulansen. Har någon tänkt på det, själv har jag ju fingeravtrycksläsare men använder det inte eftersom jag inte är säker att den öppnar med blod på händerna. Har min telefon helt olåst och har så haft i många år. Har kommit på att alla stöldanordningar har skapat mer problem för mej själv än för någon annan och kostat mer pengar också.
På min Iphone trycker man snabbt på högerknappen 5 ggr och 112 rings automatiskt upp även om telefonen är låst. Även meddelas de kontakter man angett för detta. Men det gäller att känna till hur den här funktionen funkar på just sin egen telefon.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
På min Iphone trycker man snabbt på högerknappen 5 ggr och 112 rings automatiskt upp även om telefonen är låst. Även meddelas de kontakter man angett för detta. Men det gäller att känna till hur den här funktionen funkar på just sin egen telefon.
Behändigt, och alla mobiler ska vara så funtade att man kan ringa 112 utan att låsa upp. Fördelen med att låsa upp är att man kan använda 112-appen. Då skickas positionen automatiskt till larmcentralen. (Visst är det ett knasigt omvänt integritetsskydd att larmcentralen inte får använda mobilens pos när man ringer 112? Apropå att somliga myndighetspersoner är otursförföljda när de tänker)
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
På min Nokia från början av 20-talet viker jag bara upp luckan och svarar eller ringer , hur enkelt som helst :yes:
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Behändigt, och alla mobiler ska vara så funtade att man kan ringa 112 utan att låsa upp. Fördelen med att låsa upp är att man kan använda 112-appen. Då skickas positionen automatiskt till larmcentralen. (Visst är det ett knasigt omvänt integritetsskydd att larmcentralen inte får använda mobilens pos när man ringer 112? Apropå att somliga myndighetspersoner är otursförföljda när de tänker)
Jag tycker det verkar vara infört nu?
Lättare att hitta nödställda som ringer 112
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag undviker mobilen in i det sista, plattan har vi bara för att betala räkningar och naturligtvis IGO när vi är ute och ränner... Det som gör mig gladast idag (efter alla dessa hektiska år) är MINIMALISMEN. En dag utan några samtal är en bra dag och en dag utan mejl är rena befrielsen! Har inga fingeravtryck och inte ens någon kod på mobilen längre, inga hemligheter och inga pengar som kan försvinna och skapa oro. ...och det känns så sköööönt!

1602079113287.png
Bild: lån från nätet
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ingen gamle GSM telefoner fungerer lengre her i Australia, alle operatører har stengt av generasjon 2 og vurderer å stenge generasjon 3 nå når generasjon 5 bygges ut og G4 har like bra dekning som G3. Så de gamle Nokia og Motorola telefonene er helt døde her. MEN Nokia har kommet med retro utgaver med G4 :D
 
F

F.d. 22252

Guest
Här har alla nya telefoner 4g default och de flesta är ju uppkopplade hela tiden med spel och liknande så det blir ganska fullt på närmaste masten. Jag har ställt in 3g för att slippa trängas och fått bättre kommunikation. Vanligt folk klarar inte att stänga ner onödiga program och låter både wifi bluetooth och gps platsåtkomst vara på som reklamen vill. Så det blir trångt i etern och mycket förbrukning av surf helt i onödan.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Norge har annonsert nedstengning av G3 - Telenor har kontrakter som er avhengig av G2 i 10 år til for trygghetsalarmer.
 
Toppen