Sv: demontering växellåda
Hej igen, skall försöka vara tydligare.
Snäppringen sitter i inre splinesen på drivaxeln och håller den kvar i morsvarande hylsa i växellådan.
Ringen sitter längs ut till höger på korta drivaxeln.
Ringen på den nedre (rosa pil). Den långa hålls som sagt på plats med stödlagret (grön och rosa pil bilden
ovan), och saknar ring. De gröna pilarna är O-ringar som skall hindra vatten från att komma in, så inte splinesen rostar, det skall också in Molybydenfett i splinesen innan montering.
Man får sätta något (ev. en kofot eller specialgaffel om man har) mellan en bultskalle och "klumpen" på drivaxeln, och bända till så ringen går ihop och splinesen åker ut. Det finns alltså ett spår i hylsan som axeln är inträdd i, så ringen är både i axelns spår och lite i hylsans spår och det håller axeln på plats. När man bänder till så går ringen som har en öppning (som en kolvring) ihop lite och släpper då greppet i hylsans spår och axeln går att dra ut........... Om ringen är skadad så den inte släpper, då har man problem

.
Bultarna som skall lossas är absolut inte de som bilden ovan visar. Rör inte dom för under locket sitter shimsbrickor för lagren till kronhjulet i växellådan.
Bultarna som jag menar är fyra stycken andra som håller styrspindeln/kulbulten på plats
under hjulnavet. Det är alltså den som vrider sig när man styr. Den kommer då att sitta kvar på undre bärarmen (ser ut som ett hundben, därav smeknamnet) som man trycker ner efter att man tagit bort de fyra skruvarna.
Har tyvärr ingen bild direkt på dem, men gul pil upp
under hjulnavet (svarta klumpen).
P-änden jag skrev om är alltså styrstagets kulbult som skall bort från McPhersonbenet (röd pil).
När du har lossat de här två sakerna så hänger hela McPhersonbenet bara i övre fästet (tallriken högst upp) och man kan bända loss drivaxeln med snäppringen från växellådan och vika bort alltsammans utan att behöva lossa drivaxeln från navet i styrspindeln. För den muttern sitter så "ögona blöör

" när/om man skall ha loss den.
Här syns två av hålen för de fyra bultarna i högra kanten på bilden, gula pilar.
Lådan måste backas mer än en dm. innan centrumaxeln kommer ut ur lamellen. Som jag skrev tidigare så sitter två av motorfästena i växellådan så motorn behöver både stöd under oljetråget med träbit och en liten garagedomkraft samt mer som hindrar den från att helt enkelt tippa framåt eller bakåt. När de två fästena i lådan är borta så sänker du ner lådan så mycket som behövs för att gå under balken. Motorn och växellådan hänger alltså då bara i vattenpumpen på högersidan och sedan snett ner på vänstersidan med stöd av domkraften och någon mer lämplig uppfinning

:.
Kolla slangar kablar m.m. så de inte blir för sträckta.
Välkommen med fler frågor. JANKRO.