• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Demontera Thetford ugn

Tom

FD HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
40510
Medlemskap
2024
Hej,

Vi har en oanvänd Thetford Duplex ugn i vår Sunlight T68 2015.
Tänkte ge mig på att demontera den för att få plats med en air fryer där.
Är det någon som vet hur det går till?
Mvh

Tom

FD HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
40510
Medlemskap
2024
Du har väl en bruks-/monteringsanvisning? (Annars går den att hitta på nätet.)

Sedan är det bara att göra tvärtom.

Pålle
Jag har kollat i instruktioner som jag hittat på nätet.
Kunde inte se vart skruvarna sitter.
Alla skruvar jag sett och tagit bort, gör ändå inte att det går att rubba ugnen tyvärr.
Så frågan är om den är limmad som standard, eller om det sitter något dolt som måste skruvas bort först?

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Alla skruvar jag sett och tagit bort, gör ändå inte att det går att rubba ugnen tyvärr.
Så frågan är om den är limmad som standard, eller om det sitter något dolt som måste skruvas bort först?
Börjar med att skriva att jag inte har någon aning, men i andra inlägg jag läst genom åren - så verkar det vara ganska vanligt att kylskåp och ugn är limmade mot skåpet de sitter i.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Tyvärr tycks det vara sällan som påbyggarna följer monteringsanvisningarna till utrustning som skall sättas in i bilarna. Det verkar snarare vara varje enskild montör som gör det efter eget huvud.

Du skulle inte kunna lägga in en bild eller två på hur det ser ut kring ugnen? Kanske det kan ge idéer hur problemet kan lössas.

//Michael, medlem

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Thetford Duplex finns i några olika serier och modeller.

Vanligt för de olika modellerna är att ugnen är fastsatt med skruvar genom frontsargen (alltså innanför luckan).

Att ugn (eller kylskåp) skulle vara fastlimmad, håller jag för ytterst otroligt.

Pålle

Sonny F

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
31757
Medlemskap
2025
Tog ut min Thetford Duplex 10-15 cm för att justera ett vibrerande gasrör och om jag kommer ihåg rätt så var det två skruvar i varje sida i frontsargen. Kräver nog ganska små fingrar för att montera bort gasanslutningen innan man tar ut hela ugnen.

Tom

FD HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
40510
Medlemskap
2024
Hej igen!

Jag har satt i skruvarna igen eftersom jag inte lyckades ta ut ugnen. Var ut och fotade nu, och det här är de skruvar jag avlägsnade vad jag kommer ihåg.
Framförallt de två ytterst markerade till höger och vänster ser ju ut att vara de som håller den inne på sin hylla.

Tyckte inte heller jag såg någon skruv underifrån, men jag kanske ska försöka kika in där under igen.

1000016571.jpg

WillerWalle

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2026
Ta bort ugnsluckan så hittar du två skruvar till. Tänk på att det sitter en träram runt öppningen,som är ömtålig.Försök pilla bort den innan du försöker dra ut ugnen.20240924_090309.jpg

Sonny F

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
31757
Medlemskap
2025
Var ute och fotade min ugn nu men WillerWalle hann före. Kan dock bidra med en bild på hur mekanismen för borttag av luckan ser ut. 1727164476521.jpeg

Tom

FD HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
40510
Medlemskap
2024
Hm, det var minsann två skruvar till när ugnsluckan avlägsnats!
Tycker att den kanske går att röra lite om man tar i nu.
Men något verkar det vara kvar.
Willerwalle, jag förstår inte riktigt vad du menar med en träram som ska bort?
Är det någonstans vid de gula linjerna på bilden?
De röda är markerat vid skruvar jag tagit bort nu

Bilagor

• IMG_20240924_175725675_HDR~2.jpg
    IMG_20240924_175725675_HDR~2.jpg
    624,7 KB · Visningar: 36
  • Screenshot_20240924-180411-152.png
    Screenshot_20240924-180411-152.png
    3,8 MB · Visningar: 35

WillerWalle

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2026
Den sitter runt ugnen. Inte fastskruvad utan sitter med mycket god passform. Risken är att knäcka den om man inte är mycket försiktig.
Den börjar under avstängningsventilerna och når ända ner till lådan under. Så är det på vår bil Sunlight -17.

Toppen