• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Demontera radio Fiat Ducato?

Balcken

HBK Medlem
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
10396
Medlemskap
2025
Hej!
Har bytt husbil i år och har nu en fiat ducato 2005 2,8JTD.

Ska byta radion orginal monterad till en bättre anläggning.
Har varit på några gånger och försökt lossa den men gått bet.
Vet någon hur man får bort den utan att förstöra saker och ting.
Är det nåt specialverktyg man behöver ?

Hälsningar Mikael Balck

Tommy Moniqa

HBK Medlem
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
9218
Medlemskap
2025
Sv: Demontera radio Fiat Ducato?

Hej
Om du tar bort fronten på den som sitter i så finns det små hål på bägge sidor,där skall man stoppa i pinnar som släpper på spärrarna som håller den på plats.Dom pinnarna borde finnas till den nya sterion

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hver bilradio sin løsning, noen har runde pinner andre har små plateprofiler. Noen trekker ut radioen med profilen andre løser bare ut mothakene som griper i rammen som er festet i DIN åpningen.

På personbiler er det ofte ikke mulig å bytte ut radioen, det er ikke en normal din-åpning og betjeneingen sitter integrert med den andre betjeningen.

Så langt har jeg ikke truffet på en husbil med integrert radio fra fabrikken, og da er det alltid av med en plastramme rundt radioen. Er den 1 eller 2 runde hull i ytterkant på radioen så er det frem med ståltråden, men først se om det ikke ligger 2 "verktøy" sammen med dokumentasjonen.

NB din bil har en ettermontert radio som sitter i en DIN ramme. Det er mulig å bytte denne med nesten hvilken som helst radio i en eller to din format, noen få kan være for dype.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag bytte radion i min och den satt i en stöldcassete så den var bara att rycka ut .
Dock plockade jag ner konsollen och monterade ett USB ladduttag på toppen framför klämman .

F

F.d. 52920

Guest

Hej i min 06a sitter det en Panasonic med löstabar front.Lossa fronten

FRONTEN
imgp2673__medium.jpg

Sedan petar du loss den smala svarta plastramen runt radion
sitter ganska löst.

imgp2666__medium.jpg

Efter det behöver du 2 st platta plåtbitar,typ sådana som bilden visar

imgp2671__medium.jpg

Dessa plåtbitar pressas in mellan radion och ramen som håller den på plats
Sedan är det bara att lirka ut radion

imgp2667__medium.jpg

Så här ser det ut sedan radion kommit ut

imgp2669__medium.jpg

Kan även sitta 2 små runda hål på var sida bakom den tunna ramemen (bild nr:2) då måste du använda dessa pinnar

imgp2661__medium.jpg

Senast redigerad av en moderator:

Tant Sture

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024

Hallå. Kolla om du inte har en sån där skiva med en klämma på ovansidan.
I så fall sitter det bakerst, eller in mot vindrutan två skruvar längst ut på skivan.
Lossa dessa. Har för mej att det är Torx, men jag tror jag brukte en vanlig m4 sexkant. Funkade hur bra som helst, nu lyfter du upp denna övre skiva och vips kan du göra vad du önskar. Byta rado är hur enkelt som helst med iso kontakter. Men det mest retsamma och försmädliga är att, man på detta vis kan sno en Radio.
Tar max 30 sek sen har du helt öppet. Vet av egen erfarenhet, och fick detta bekräftat av Polis.
Lycka till fra han Tant Sture

Balcken

HBK Medlem
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
10396
Medlemskap
2025

Jag tackar så mycket för allas engagemang. Har varit ute och åkt ett tag och läser svaren först nu. Jag ska pröva era alternativ inom kort. Vilket engagemang. Jag är imponerad...:spinny:Mvh Mikael Balck

Balcken

HBK Medlem
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
10396
Medlemskap
2025

Nu var det gjort. Hittade 2 st uformade jättemärlor i bilen som man kunde föra in i sidan.
Efter lite lirkande kom den ut till slut. Den gamla stereon satt kontakten direkt i bakstycket varför det blev lite trångt att få in den nya som har en lös med sladd. fick lossa på torxskruvarna fram och försöka pete ner kontakten så gott det gick. Stereon kom inte ända in, fattas kanske 1 cm, men det syns inte. Å vill nån bandit ha den är det bättre att det är lättsnott i stället för att inredningen ska bändas sönder. Alternative hade varit att göra om till lösa kopplingar eller gått in med tigersåg å gjort mer plats. Nöjd är jag i varje fall. Tack allihop.

F

F.d. 2908

Guest

Hallå. Kolla om du inte har en sån där skiva med en klämma på ovansidan.
I så fall sitter det bakerst, eller in mot vindrutan två skruvar längst ut på skivan.
Lossa dessa. Har för mej att det är Torx, men jag tror jag brukte en vanlig m4 sexkant. Funkade hur bra som helst, nu lyfter du upp denna övre skiva och vips kan du göra vad du önskar. Byta rado är hur enkelt som helst med iso kontakter. Men det mest retsamma och försmädliga är att, man på detta vis kan sno en Radio.
Tar max 30 sek sen har du helt öppet. Vet av egen erfarenhet, och fick detta bekräftat av Polis.
Lycka till fra han Tant Sture

Nja detta fungerar inte då det sitter två torxskruvar till som du kommer åt när radion är urmonterad.

Toppen