• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Demontera limmad flexsolpanel

Onsalatompa

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29245
Medlemskap
2024
Jag har en limmad flexibel solpanel som slutat fungera. Lämnade därför in husbilen på verkstan för att få en ny, men den monterades bredvid den gamla (som kopplades bort), med motiveringen att det är för stor risk att taket delaminerar när man försöker ta bort en limmad solpanel. Stämmer det som verkstaden säger, finns det verkligen inte något säkert sätt att ta loss den gamla panelen?

Mvh Thomas
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har tagit bort ett par st flexibla solpaneler från taket. Jag använde en bosch PMF 10.8 sladdlös maskin. Absolut inga problem att ta bort panelen med. Denna typ av maskin har alla husbil verkstäder, och de vet säkert också att den lämnar inga skador efter sig... Om inte man använder den fel..
När jag fick ny framruta så frågade jag verkstan hur de tar bort framrutan, de använder olika typer av trådar. Så jag fick en metall och en nylon tråd av firman, som jag skall prova nästa gång jag skall ta bort en tunn panel.
Idag limmar jag den flexibla panelen på en skiva kanalplast (för att ventilera panelen) sen limmas det fast på taket.
Tänk på att man måste slipa baksidan av panelen och även på taket för att elleminera risken att panelen lossnar... Och sen rätt lim....... Lycka till
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
En del använder glas utsågar tråd och en del använder ståltråd eller gitarr strängar.
Man kan använda kniv också men då får man vara försiktig.
När man fått bort panelen så kan man använda en "suddgummi" trissa på borrmaskinen
och ta bort det mesta med.
Sedan har jag läst att det finns vissa medel att ta bort det sista med.
Tyvärr så har jag ingen info om medel.

 
Toppen