• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dela erfarenheter om plåtis som enda bil för barnfamilj

favetelinguis

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Mölndal
Vi är en familj på 4 personer och en hund, barnen är 3år och 5år. Vi har en bil idag som vi mest använder under helgerna för utflykter och har därför börjat fundera över om inte en plåtis skulle vara en bättre bil då den ger oss betydligt mer möjligheter under helger och semestrar.
Vi är helt nya på husbil men har haft husvagn vilket vi inte direkt gillade då vi mer vill förflytta oss än ligga stilla på samma ställe. De krav vi har på plåtisen är under 6m och kunna framföras på B körkort.
Min fråga nu till forumet är om det finns andra familjer som testat denna lösning och isf vilka för och nackdelar de såg med detta, undrar även vilka modeller av plåtis som faller in i denna kategori. Har hittat Dreamer family van som verkar helt perfekt men tyvärr inte så stort utbud på begagnat marknaden i Sverige så tveksam om man kan få tag på en sådan.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Varför under 6m?
Det finns med enklare våningssängar bak, med tanke på övrig plats.....
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
501
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Jag skulle vara tveksam till detta av olika anledningar men främst därför att jag tror att en husbil som används av en barnfamilj med hundar som "bruksbil" snabbt blir sliten särskilt vad gäller inredning. Jag hade absolut köpt en vanlig billig kombi i 10.20.000 kronorsklassen Opel Astra eller Golf? och använt som bruksbil. Jag tror det är väl använda pengar den dan husbilen ska säljas och dessutom smidigare att köra och parkera!
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Hur du ska få plats för barn och hundar vet jag inget om. Husbilar i Pukavik är stora på plåtisar Rickard kan kanske hjälpa dig med modellval. Jag har en plåtis 5.99 som enda bil och det fungerar utmärkt i de flesta situationer. Man får tänka sig för när man parkerar, gärna backa in på platsen en backkamera är ett bra tillval. Parkeringshus är uteslutet. Bor ni i hyreshus kan någon granne surna till, att ni är för stora även om ni står i rutan helt lagligt.
Jag trivs bra med min Globe Car lika som Pössl. Har funkat som enda bil sedan 2014.
Den här modellen har två våning säng bak men är 6,30. Inte så mycket längre, går in på alla parkeringar.
 

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Du kan kolla på happyfamilyinavan på insta som luffat omkring i sin plåtis ganska länge. Jag har varit lite i kontakt med dem och de är jättetrevliga
M.v.h. DavidS
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Du hamnar i samma problem som de som ska köpa 3,5 ton husbil. Vad väger den tilltänkta Vanen i real life? (Inte på pappret) Max totalvikt? Hur stor blir då lastvikten?
Hur mycket väger familjen, mat, kläder, leksaker, vatten, cyklar +lite lull-lull? Klarar du då Max totalvikt??
 

BengtR

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29219
Medlemskap
2024
Vi är en familj på 4 personer och en hund, barnen är 3år och 5år. Vi har en bil idag som vi mest använder under helgerna för utflykter och har därför börjat fundera över om inte en plåtis skulle vara en bättre bil då den ger oss betydligt mer möjligheter under helger och semestrar.
Vi är helt nya på husbil men har haft husvagn vilket vi inte direkt gillade då vi mer vill förflytta oss än ligga stilla på samma ställe. De krav vi har på plåtisen är under 6m och kunna framföras på B körkort.
Min fråga nu till forumet är om det finns andra familjer som testat denna lösning och isf vilka för och nackdelar de såg med detta, undrar även vilka modeller av plåtis som faller in i denna kategori. Har hittat Dreamer family van som verkar helt perfekt men tyvärr inte så stort utbud på begagnat marknaden i Sverige så tveksam om man kan få tag på en sådan.
Min Pössl Road camp R är 5,43 lång. Storleken passar som vanlig bil och campingbil. Den är trots sin bredd, ganska smidig i stadstrafik och så får plats på vanliga p-platser. Slipper ha två bilar. Storleken passar mig som kör och åker själv. Men med sällskap skulle det bli trångt, med barn skulle jag säga omöjligt. Den fria ytan är ett par kvm. Husvagn har betydligt större utrymme.
Mitt råd är kolla det fria utrymmet och fundera på hur man får plats när det inte är uteväder.
Sju meter låter mer troligt. Det finns större bilar som kan köras med B-kort, åtminstone i Sverige.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
501
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Då jag varit campare hela livet allt från ungdomens tältsemestrar via flera husvagnar och nu husbil kan jag konstatera att husvagn är klart bäst om man har mindre barn. Husvagn med förtält ger suverän plats för lek och bus oavsett väder. Och på campingen finns alltid roliga lekplatser och kompisar i samma åldrar. På husbilarnas ställplatser finns inget av detta bara gamla gubbar och tanter.....Och ekonomin ska vi ju inte tala om. Skatt och försäkring för en husvagn är ju nästan gratis. Så om jag hade mindre barn ( upp till tonår) hade jag inte tvekat vilket jag skulle valt. Och det är inga problem med långresor utomlands heller bara man har lagom stor husvagn.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
När ungarna var små kuskade vi land och rike runt med en VW Transporter.
Funkade suveränt för övernattning vår-höst med en enkel dieselvärmare.
Hade även med en mindre porta-potti om man inte hade tillgång till skog.
Hade iof en andra bil till men denna nyttjade vi för storhandling, bygghandel mm.
Hade vi inte köpt en vanlig hb hade jag lätt haft den kvar.
 

BengtR

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29219
Medlemskap
2024
Vi har alla lite historik.
Jag sålde min personbil och köpte en husbil som jag kunde använda till både ock.
När jag var liten brukade jag övernatta hemma på tomten. Vaknade ibland med sot i näsan från lampan. På somrarna, 50-talets sista halva, åkte familjen runt Sverige och campade i tält.
Då liksom den mesta ungdomstiden gällde det att aktivera sig själv om något skulle hända.
Jag lyssnade på Radio Luxemburg, det fanns inget annat. Idag TV-kanaler, mobil, sociala medier - för mig en helt annan värld.
Mina barn växte upp på 70-talet med större ytor och sommarställe. Utbud och krav växte.
Nu är jag gammal och skröplig och därmed vant mig med mindre ytor. I min Pössl finns allt man behöver för att slippa röra sig för mycket, dessutom har jag inget behov av campingplatser. Det finns gott om ställen att fylla på och tömma.
Jag har tre sängplatser och fyra sittplatser runt bordet. Jag skulle möjligen, utöver mig själv, kunna härbärgera en vuxen till, kanske också en liten liten plutt. Men hur skulle man kunna leva ihop och röra sig på den ytan?
Det blev lite historia, lite roligt att tänka tillbaka. Det är väl vad jag orkar numera, minnen och bilder.
Just nu står jag söder om Blanes, Spanien intill Medelhavets strand. Meterologerna är som hemma. Det har förväntats regn som inte kommit, helt OK. Tyvärr har de haft rätt med svalare nätter. Kanske det blir flytt 40 mil söderut.
Som avslutning, så tror jag inte att mina barn med familjer skulle överleva en vecka i min lilla bil trots att det finns toa, dusch, TV-video. Det krävs större utrymme.
Andra kan ha synpunkter men det är var och en som avgör vad som är bäst för dem.
Ha're bra
 
Toppen