• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

DEFA 90 larm drar ur batteriet

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Har vid två tillfällen det senaste dryga halvåret råkat ut för att batteriet har laddats ur när larmet har varit inkopplat. Första gången det hände sent i höstas så antog jag att det var dåligt batteri, då hade larmet varit inkopplat över natten. Så jag köpte ett nytt batteri nu i våras. Nu hände det igen under semestern, då hade larmet varit inkopplat ca 4 timmar på kvällen, och bilen vägrade starta dagen efter. Fick startas med startbooster. Har använt larmet under våren bara under kortare tider, max 1 timme, och då har jag inte haft några problem. Tidigare år har jag heller aldrig haft några problem.

Jag är inte säker på att det är larmet som är boven, men det är den enda gemensamma nämnaren. Har aldrig några startproblem annars. Är det någon som råkat ut för samma sak? Eller någon som har någon ide om vad det är för felkälla?

Fiat 3,0 2011 med automat. DEFA DVS90 larm.
 

larsc

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9398
Medlemskap
2024
Du kanske kan börja med att mäta upp hur mycke ström som larmet tar. Om du har en multimeter?
Det finns en säkring till larmet på kabeln till larmcentralen som du kan mäta vid.
Jag kan tänka mig två möjliga felkällor, om sirenen har backup batteri som är slut och försöker ladda sig. Ett annart alternativ kan vara konfigurationen och inkoppling av start spärr. Då tänker jag att ett internt eller extern relä ligger på när larmet är aktiverat.
Att se larmets konfiguration kräver Defas program och en windows dator med USB 2 uttag och lämplig USB kabel.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Om larmet drar ur batteriet så det inte går att starta efter på 4 timmars inkopplat larm så innebär det en ström på ca 15 ampere.
Har svårt att tro att larmet kan åstadkomma en sådan ström.

Du har inte haft kylskåpet ställt på 12V och att det råkar vara kopplat till bilbatteriet?

MVH
Hans
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Har samma larm och det drar bara milliampere. Radion däremot drar nästan 0,3 A avstängd. Kylen som byttes av tidigare ägare var kopplad som AES fast det är manuellt. När man då satte det å¨12v så gick det hela tiden även när motorn var avstängd. En säkring i EBL som inte ska sitta i då man har manuellt skåp.
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Tack för tipsen. :) Har också svårt att tro att larmet drar ut, men det kan kanske vara nåt fel i larmet som gör att det ligger på? Kylen gick på gas nu senast, och i höstas var allt avstängt. Ska mäta upp med multimeter när jag är hemma igen.
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Jag har råkat ut för det samma sak med min bil ( inte husbilen) men då har bilen stått länge.
Så är batteriet inte fullt laddat och bilen står länge så kommer att hända mig samma sak.
 
Toppen