Tommy Dynér
FD HBK Medlem
Pandemin orsakade problem för den tyska husbilsindustrin 2020, konsekvenserna blev att produktionslinjerna hos vissa tillverkare var stängda i våras och tillverkningen sjönk med 2,2% i jämförelse med 2019 års resultat. Trots produktionsproblemen rullade det ut 115 844 nya husbilar från de tyska tillverkarna, förra året. Samtidigt som efterfrågan var rekordhög i Tyskland och på deras exportmarknader, resultatet blev att man inte kunde möta efterfrågan.
Exporten minskade till 28 336 husbilar. Detta innebar att exporten gick ner 8,0%. Det betyder att 40% av husbilarna som tillverkades i Tyskland gick på export, främst till andra Europeiska marknader.
”Koronapandemin har avsevärt hämmat produktionen i vår bransch. För att skydda arbetskraften var många anläggningar tvungna att stängas tillfälligt under våren och många komponenter från leverantörerna var inte tillgängliga, vilket kostade oss en månads produktion. I vissa fall kunde vi inte tillgodose den stora efterfrågan på husbilar och husvagnar, förklarar Daniel Onggowinarso, VD för Caravaning Industrie Verband e. V. (CIVD). ”För 2021 förväntar vi oss en ytterligare normalisering och en betydande produktionsökning, vilket också kommer att ha en positiv effekt på exportverksamheten. Nya registreringar i stora delar av Europa stiger igen eller förblir höga, och särskilt tyska tillverkare drar nytta av detta eftersom de är marknadsledande i Europa, förklarar Onggowinarso.
Källa: Der Caravaning Industrie Verband e.V. (CIVD)
Exporten minskade till 28 336 husbilar. Detta innebar att exporten gick ner 8,0%. Det betyder att 40% av husbilarna som tillverkades i Tyskland gick på export, främst till andra Europeiska marknader.
”Koronapandemin har avsevärt hämmat produktionen i vår bransch. För att skydda arbetskraften var många anläggningar tvungna att stängas tillfälligt under våren och många komponenter från leverantörerna var inte tillgängliga, vilket kostade oss en månads produktion. I vissa fall kunde vi inte tillgodose den stora efterfrågan på husbilar och husvagnar, förklarar Daniel Onggowinarso, VD för Caravaning Industrie Verband e. V. (CIVD). ”För 2021 förväntar vi oss en ytterligare normalisering och en betydande produktionsökning, vilket också kommer att ha en positiv effekt på exportverksamheten. Nya registreringar i stora delar av Europa stiger igen eller förblir höga, och särskilt tyska tillverkare drar nytta av detta eftersom de är marknadsledande i Europa, förklarar Onggowinarso.
Källa: Der Caravaning Industrie Verband e.V. (CIVD)
Senast ändrad: