• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

DC/DC laddare Victron 30 amp.

Sten Rowa

HBK Medlem
Inlägg
151
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2024
Funderar på att köpa en Victron Dc/Dc laddare på 30 amp. En isolated är ca 1000 kr dyrare än en non isolated. Vad är skillnaden?. Kan jag köpa den billigare och ff lite på att det funkar?
 

Bilagor

  • Skärmbild 2022-12-23 091506.jpg
    Skärmbild 2022-12-23 091506.jpg
    39 KB · Visningar: 11

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.256
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Gemensam jord på den oisolerade, bättre verkningsgrad på den oisolerade. Själv har jag den oisolerade eftersom bilen i sig har gemensam jord och då anser jag att det är onödigt med isolerad, den oisolerade har dessutom bättre verkningsgrad. Här står lite mera om du vill läsa på Isolerad vs Oisolerad dc/dc omvandlare/laddare
 
Senast ändrad:

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Gemensam jord på den oisolerade, bättre verkningsgrad på den oisolerade. Själv har jag den oisolerade eftersom bilen i sig har gemensam jord och då anser jag att det är onödigt med isolerad, den oisolerade har dessutom bättre verkningsgrad. Här står lite mera om du vill läsa på Isolerad vs Oisolerad dc/dc omvandlare/laddare
En fråga eftersom du har en. Blir den varm? och hur mycket laddar den? Kommer den upp i 30 Amp?
Mvh Bosse
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.256
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Den laddar +30A så inga problem där men när jag hade vanligt skiljerelä så hade jag ju högre laddning. Jag hade inte tänkt att sätta i DCDC men så gick det vanliga reläet sönder och då tänkte jag att jag får prova med DCDC efterom alla lovordar det och så har den ju lithiumläge. Jo den blir ju varm men det blir inte het så inga problem där heller. Sedan så går det ju att koppla in mer än en DCDC om man vill och behöver mera laddning men det är ju en kostnadsfråga.
 
Toppen