• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dax för servic, några frågor.

F

F.d. 55425

Guest
Gäller en Peugeot J5 d -92. Har tyvärr bara instruktionsbok på tyska.Ska byta olja och oljefilter,luftfilter,bränslefilter och växellåde olja. Något jag glömt? Vilken olja till växellådan? Hur mycket ska det vara? Gäller även på den att man har i 1/2dl mer än det ska vara ? :confused:

F

F.d. 3297

Guest
Sv: Dax för servic, några frågor.

Växellådsoljan varken förbrukas eller bränns
alltså behöver du bara kontrollera nivån i lådan.

Har nivån sjunkit så toppar du nu i vår och kollar
igen i höst, kan vara läkande packningar.

F

F.d. 55425

Guest

Ok trodde man skulle byta oljan ibland ,helst när man har en gammal husbil troligtvis med den berömmda lådan med 5:ans växel.

F

F.d. 24414

Guest

Jag föredrar att byta oljan även i växellåda/slutväxel av olika skäl.
Oljan är kanske lika gammal som bilen och har troligvis förlorat en del egenskaper på 20år.
Det är enklet att byta växellådsoljan men den har märkligt nog två tapp-pluggar samt ingen påfyllningsplugg!
Man tömmer den genom att öppna bägge pluggarna och fyller på via hålet för backljuskontakten som gängas lös.
Jag har 0,5 l mer än fullt på stickan, vissa har mer än så.
Jag använder Biltemas helsyntetiska 75W-90 växlelådsolja.
Sedan rekomenderar jag att byta bromsvätskan på ett äldre fordon, den förbrukas inte heller men förlorar viktiga egenskaper med tiden, det är en säkerhetsfråga att byta bromsvätska.
Billigt och inte så svårt att byta när man ändå gör service.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Enligt Fiat skall växellådsoljans nivå på 230 chassiet kontrolleras var 6000:e mil, om det är en 2,5 turbodiesel eller Maxi skall den bytas var 6000:e mil. dessutom är den föreskrivna oljan relativt udda, jag hittade den hos Total Elf. :)

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Växellådsoljan varken förbrukas eller bränns
alltså behöver du bara kontrollera nivån i lådan.

Har nivån sjunkit så toppar du nu i vår och kollar
igen i höst, kan vara läkande packningar.

Att ge råd som är baserade på tro, hört från en kompis eller rena gissningar bör man enligt min uppfattning kanske undvika i vissa lägen då det kan medföra stora kostnader för de som litar på dessa råd...

Alla oljor slits mekaniskt! kolkedjorna i molekylerna utsätts för slitage och faller sönder. Därav så förlorar oljan sina egenskaper. Om man är nyfiken så kan man ringa ett oljelabb som kan göra en analys av oljan, Då får man veta konditionen på den olja man har. Men det är troligen enklare att byta olja...

Om detta finns att läsa i min älskade bok: internal cumbustion engine fundamentals.

MvH

Freddy

F

F.d. 55425

Guest

Vilken olja är bäst att använda OMEGA 690, Shock Proof eller Redline och hur mycket ungef ska jag köpa???

F

F.d. 27368

Guest

2 st flaskor Redline shockproof ligthweight . efter 4000 mil så är bilens växellåda näst intill tyst samt växlingarna går utan ansträngning .

Toppen