• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dax för ny 13" dator, är följande ok?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025
Hej....

Jag brukar inte nyttja forumet likt detta inlägg, men värt ett försök...

Det är dax för mig att uppgradera till en bättre, nyare smidigare bärbar dator.
Önskar W7, SSD disk av hyfsat känt fabrikat... (4-8Gb ram)

Har spetsat in mig på följande, om inte någon med mer dator kunskap kan rek. annat för en liknande peng?

Fujitsu Lifebook UH572 Intel i5-3317U 4GB 128GB SSD 13.3 W7HP - Hemelektronik - CDON.COM

Tack på förhand! (önskar en liten dator, max 14")
Självklart köps den Privat av mig, men den kommer även att göra HBK nytta vid kommande sekr. uppgifter. ;)

Vänligen, Magnus

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026
Sv: Dax för ny 13" dator, är följande ok?

Den ser ju jättesmidig ut! En perfekt husbilsdator?

Men jag som är lite gammalmodig saknar Cd/Dvd möjlighet, för backup m.m., om man nu inte ska upp i molnet.

Har inte SSD-diskarna större minneskapacitet?
Och varför är 13-14 tumarna generellt dyrare än de på 15,6, denna verkar ju dock väldigt prisvärd.

För egen del väntar jag nog på en 15,6 när Windows 8 funkar bra. Läste nånstans att 7:an kraschar en del, men:rolleyes:

Lycka till!

/Gunnar

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Vill du ha en laptop/padda med det bästa ur 2 världar så skall jag tipsa om...

Eee Pad Transformer Prime TF201

Lagring: 32 GB Flash + Asus Webstorage.

Padda o laptop i samma kostym
visseligen inte SSD men ... framtiden för den som inte kan släppa allt på en gång...

Bosse

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Hej Bosse

Tack, har slickat mig om munnen, konceptet är klockrent! (men 10,1")
Behovet är 13-14" (12" skulle ev. fungera) 16/9 skärm inkl. tillhörande storlek på tangentbord.

Lär förmodat dyka upp i liknande tappning som Eee framöver, då blir det riktigt intressant!
Tex. 12" padda med möjlighet till dockat tangentbord! ;)

Tangentbordet är rätt så viktigt för mig då jag skriver en hel del i flertal sammanhang...
(ps... jag har koll på usb tangentbord, önskar dock allt i ett än så länge. ds.)

Alla skall ha tack för "So Far" tips & idéer... Ser dock ut som; för priset/prestandan verkar min länk ev. bli oslagbar?

Vänl. Magnus

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Fujitsun ser trevlig ut, bra pris, bra processor, SSD snabbar upp den ytterligare.
Battre att köpa bra prestanda än jättebra, en dator för 15' kommer inte att kännas snabb tre gånger så länge.

13" är trevlig storlek, köpte själv en 12" för inte så länge sedan.

Peter :)

Arne B

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025

Om man vill använda datorn med tv-modul. Hur gör man med plattan?

Arne B

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Du har mycket större användningsområde med en 10-tums platta, i synnerhet i en husbil!

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026

Tycker det är mycket konstigt att HBK:s styrelseledamöter ska bekosta sina egna datorer själva:confused:

Vi är ju en webbaserad klubb som bygger på att det finns fungerande datorer, och självklart ska styrelseledamöter ha top of the class :D
Tycker jag...

/Gunnar

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Du har mycket större användningsområde med en 10-tums platta, i synnerhet i en husbil!

Men du menar väl inte att en 10" platta ersätter en 13" bärbar om du skall arbeta med den på allvar ibland? Att jobba på skärmen är ju inget alternativ om du skall skriva ordentligt, och dessutom blir den ju alldeles för liten? :confused:

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Hej Gunnar

Tack för dina synpunkter!

Datorn är dock i första hand ämnat för mig själv.
Även om jag i detta fall önskar HBK feedback gällande mitt till-tänkta val. :)

Datorn kommer att bli min centrala enhet, jag reser en hel del.
Jobbar både med min "släpbara" Volvo dator, + min egna nuvarande 14" med 9/3-skärm (4år).
Önskar dock inte inte att "blanda & ge" mellan dessa två enheter...

Jag ser fram mot en ny lättare dator, med kapacitet & interface för flera år framöver!
Men då inte en "padda" el 10"... W7 för Alla SW/applikationer.

Att:
* Ha en lätt men bra kapacitets dator/tangentbord som alltid är med vid sidan av tfn.
* Ha med HBK dokumentation, så jag oavsett mitt resande i tjänsten är tillgänglig via en & samma dator. (lösenords skyddad)
* Mina nuvarande SW verktyg gällande web design, musik & office paket.
* Ha en ok dator med grafik mot min projektor i husbilen ;)
* Programmera fart-reglage + 3D gyron/algoritmer till mina Rc-helisar.

Åter igen, tack för din åsikt!

Mvh. Magnus

Tycker det är mycket konstigt att HBK:s styrelseledamöter ska bekosta sina egna datorer själva:confused:

Vi är ju en webbaserad klubb som bygger på att det finns fungerande datorer, och självklart ska styrelseledamöter ha top of the class :D
Tycker jag...

/Gunnar

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Var i noenlunde samme dilemma for litt over ett år siden, har selv en slepbar 16" HB med HD skjerm + nå en Android 10" platta. Til Grethe trengte vi en ny PC og etter litt søking fant vi en 12" fra ASUS med samme pixel-oppløsning som 15" laptoppene - kjøpte ASUS eee 1250N den gangen og byttet disken til en raskere, i dag ville jeg byttet til en SSD. Klonet install-imaget over til den nye disken før maskinen ble startet første gangen.

Når det gjelder frågan om hvorfor 15" er billigere enn 12" og 13" så dreier de seg dels om volum, men like mye om minaturering. Det er dyrt å presse masse elektronikk og mekanikk inn i et lite volum uten samtidig å gå ned på ytelse eller gå til helt andre prossessorer og OS enn Windows. Strømforbruk og varme er de vanskeligste sakene å få riktig.

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Hej Jorma

Utöver priset på "äpplet" för motsvarande pc prestanda... Så info enl. föregående i tråden;
* Mina nuvarande SW verktyg gällande web design, musik & office paket.

Detta är några ex. enl. följande:
Cubase 6, Adobe Premium CS5, Office 2010, Smart FTP Pro, Visma, (Norton 360) av mig köpta i Original= ++40.000:-
Byte till Äpplet finns inte på min agenda pga. övriga kostnader och invand pc arbetsmetodik.

By the way...
Fujitsu Lifebook UH572 Intel i5-3317U 4GB 128GB SSD 13.3 W7HP - Hemelektronik - CDON.COM
Inkl. ytterligare 4Gb SO-minne är just precis beställt. (även ett 64Gb usb-minne)

Tråden har fyllt sitt syfte, feedback... Tack!
Vänligen, Magnus

Är de inte dags för Macens 13 tummmare? Då slipper du virusprogram , all krångel som PC har, m .m .
de e bara starta o köra!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen