• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Datorn blinkar . . .

erkhu

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2025
Det finns 3 sätt att stänga av datorn med Windows Vista
1. Stäng av - Stänger alla öppna program, avslutar Windows och stänger sedan av datorn.
2. Viloläge - Sparar sessionen och stänger av datorn. Sessionen återställs när du startar datorn.
3. Vila - Behåller sessionen i minnet och försätter datorn i energisparläge så att du snabbt kan återgåtill arbetet.
I läge 3 blinkar Till-knappen.

Sliter det på komponenter i datorn i läge 3 om den får blinka en längre tid, säg 4 veckor?
Sliter det mer eller mindre på komponenter i datorn om avstängd med läge 1 eller 2?
Läge 1 eller 2 borde ge (skadlig) strömrusning på moderkortet vid start - rätt eller fel?

Efter 4,5 år var CMOS-batteriet CR2032 slut och byttes.
Efter ytterligare 6 mån. fick jag byta igen, efter 5 dagar byte igen och efter 1 dag byte igen.
Hade oftast använt läge 3 att stänga av datorn och övergick alltid nu till läge 1 eller 2.
Nu har jag inte behövt byta batteriet på 5 dagar.
Batterierna (lithium) märkta 04-2016, 09-2016 resp. jul-2023

Om batteriet laddas ur när datorn har varit avstängd under en längre period,
är det då bättre att stänga av med läge 3 eller 2?
Har hört att CMOS-batteriet aldrig laddas i en dator- rätt eller fel?

Någon som vet?

//Eric

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025
Sv: Datorn blinkar . . .

Det enda jag helt klart kan säga är att om du har läge tre så måste RAM-minnet kontinuerligt refreshas. Det innebär att det "sliter" på komponenterna.

Jag antar att läge 2 sparar ut en minnesbild på hårddisken som sedan hämtas upp då man drar igång datorn igen. Då är nog i princip hela datorn avstängd under tiden.

Ur brandsäkerhet så bör man aldrig ha datorn på laddning då alla sover i huset. Det har hänt att laddning av enheter har startad brand med dödsfall. Givetvis bör man inte heller köra tvättmaskin eller dyligt om ingen är vaken.

hike

HBK Medlem
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2025

Det finns 3 sätt att stänga av datorn med Windows Vista
1. Stäng av - Stänger alla öppna program, avslutar Windows och stänger sedan av datorn.
2. Viloläge - Sparar sessionen och stänger av datorn. Sessionen återställs när du startar datorn.
3. Vila - Behåller sessionen i minnet och försätter datorn i energisparläge så att du snabbt kan återgåtill arbetet.
I läge 3 blinkar Till-knappen.

Sliter det på komponenter i datorn i läge 3 om den får blinka en längre tid, säg 4 veckor?
Sliter det mer eller mindre på komponenter i datorn om avstängd med läge 1 eller 2?
Läge 1 eller 2 borde ge (skadlig) strömrusning på moderkortet vid start - rätt eller fel?

Efter 4,5 år var CMOS-batteriet CR2032 slut och byttes.
Efter ytterligare 6 mån. fick jag byta igen, efter 5 dagar byte igen och efter 1 dag byte igen.
Hade oftast använt läge 3 att stänga av datorn och övergick alltid nu till läge 1 eller 2.
Nu har jag inte behövt byta batteriet på 5 dagar.
Batterierna (lithium) märkta 04-2016, 09-2016 resp. jul-2023

Om batteriet laddas ur när datorn har varit avstängd under en längre period,
är det då bättre att stänga av med läge 3 eller 2?
Har hört att CMOS-batteriet aldrig laddas i en dator- rätt eller fel?

Någon som vet?

//Eric

Eftersom du har ett CMOS-batteriet som är CR2032 kommer det inte laddas då det ej är ett uppladdningsbart batteri.Det finns ju iof. laddningsbara CR2032 tror inte dom laddas i datorn även om man skulle sätta in ett sådant.

Hälsningar/Hike

Senast ändrad:

erkhu

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2025

Hittade Laddningsbart litiumknappcellsbatteri hos www.conrad.se men Art.nr: 252238 CR2032 (ML2032) 3V har bara 65 mAh mot normala CR2032 225 mAh så det är nog inget alternativ om det inte laddas i datorn.

Hur avslutar ni andra windows - med Stäng av, Viloläge eller Vila?

//Eric

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Viloläge!

Velger en Vilo og står uten ladning så skal maskinen starte opp igjen selv og gå over viloläge når det er lite igjen på batteriet - oppskrift på katastrofe

Nå fungerer vilo svært forskjellig på forskjellige utgaver av Windows:
XP fungerte i praksis ikke på de fleste maskiner. Vista fikk litt forbedring, men hadde store problemer med å komme slå på igjen diverse enheter.
W7 og W8 - det meste fungerte nesten hele tiden, men noen merkverdigheter. W8.1 skal i følge MS ha fått en bedre funksjon på dette, men jeg velger å vente de 5 sekundene det tar å komme oppfra viloläge i stedet for de 2 fra vilo på min Acer.

erkhu

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2025

Har nu funnit att felet vid Vila kan avhjälpas utan att byta batteriet på moderkortet på den stationära datorn.
Jag hittade någonstans att man skulle slå från nätspänningen med strömbrytaren baktill och hålla inne Till-knappen framtill i ca 10 sekunder,
släppa knappen och sedan slå till strömbrytaren baktill igen, och se det funkade.
Datorn startade normalt!
Vad som dock orsakar felet vid Vila-läget vet jag ännu inte.

//Eric

Toppen