erkhu
HBK Medlem
Det finns 3 sätt att stänga av datorn med Windows Vista
1. Stäng av - Stänger alla öppna program, avslutar Windows och stänger sedan av datorn.
2. Viloläge - Sparar sessionen och stänger av datorn. Sessionen återställs när du startar datorn.
3. Vila - Behåller sessionen i minnet och försätter datorn i energisparläge så att du snabbt kan återgåtill arbetet.
I läge 3 blinkar Till-knappen.
Sliter det på komponenter i datorn i läge 3 om den får blinka en längre tid, säg 4 veckor?
Sliter det mer eller mindre på komponenter i datorn om avstängd med läge 1 eller 2?
Läge 1 eller 2 borde ge (skadlig) strömrusning på moderkortet vid start - rätt eller fel?
Efter 4,5 år var CMOS-batteriet CR2032 slut och byttes.
Efter ytterligare 6 mån. fick jag byta igen, efter 5 dagar byte igen och efter 1 dag byte igen.
Hade oftast använt läge 3 att stänga av datorn och övergick alltid nu till läge 1 eller 2.
Nu har jag inte behövt byta batteriet på 5 dagar.
Batterierna (lithium) märkta 04-2016, 09-2016 resp. jul-2023
Om batteriet laddas ur när datorn har varit avstängd under en längre period,
är det då bättre att stänga av med läge 3 eller 2?
Har hört att CMOS-batteriet aldrig laddas i en dator- rätt eller fel?
Någon som vet?
//Eric
1. Stäng av - Stänger alla öppna program, avslutar Windows och stänger sedan av datorn.
2. Viloläge - Sparar sessionen och stänger av datorn. Sessionen återställs när du startar datorn.
3. Vila - Behåller sessionen i minnet och försätter datorn i energisparläge så att du snabbt kan återgåtill arbetet.
I läge 3 blinkar Till-knappen.
Sliter det på komponenter i datorn i läge 3 om den får blinka en längre tid, säg 4 veckor?
Sliter det mer eller mindre på komponenter i datorn om avstängd med läge 1 eller 2?
Läge 1 eller 2 borde ge (skadlig) strömrusning på moderkortet vid start - rätt eller fel?
Efter 4,5 år var CMOS-batteriet CR2032 slut och byttes.
Efter ytterligare 6 mån. fick jag byta igen, efter 5 dagar byte igen och efter 1 dag byte igen.
Hade oftast använt läge 3 att stänga av datorn och övergick alltid nu till läge 1 eller 2.
Nu har jag inte behövt byta batteriet på 5 dagar.
Batterierna (lithium) märkta 04-2016, 09-2016 resp. jul-2023
Om batteriet laddas ur när datorn har varit avstängd under en längre period,
är det då bättre att stänga av med läge 3 eller 2?
Har hört att CMOS-batteriet aldrig laddas i en dator- rätt eller fel?
Någon som vet?
//Eric