• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

DATORN ÄTER GB!

H

hianders

Guest
Hej!
Något är galet i en av våra datorer, en gammal Win-XP. Vi har upprepade gånger hamnat på nedladdningshastigheter på ca 65 kb/s och detta har berott på att vi förbrukat hela ransonen som i vårt fall är 10 GB /mån (Telia). Vi har då köpt 10 GB till och dessa har ibland bara räckt i ett par dagar.
På kortet för trådlös kom. (NETGEAR xxxx) ser jag att Rx/Tx-värdena ökar hela tiden, hur får jag stopp på detta? Datorn har bara kallstartats.

Hasse

Jolof

HBK Medlem
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2026
Sv: DATORN ÄTER GB!

Finns det virusprogram samt brandvägg installerade på datorn?

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

En virusscanning med uppdaterade virusdefinitioner.

Jag får en misstanke här att någon använder er dator vi exempelvis en trojan. Möjligen används då er dator till tvivelaktiga saker på Internet. Den verklige förövarens IP-adress blir då dold och endast er IP är den som eventuellt kan beskyllas för något.

Det kan röra sig om kontinuerliga attacker mot någon. Vidaresändning av spam-mail. Kanske någon utnyttjar er hårddisk för att lagra och dela ut piratkopior eller porr.

Testa även Ctrl-Alt-Del för att se aktivitetshanteraren.
Där kan man bl.a. se vilka processer (inte program) som är mer aktiva än andra. Om det finns ett sådant som ni inte kan identifiera så testa att avsluta den aktiviteten. Det värsta som kan hända är att datorn slutar fungera och man får starta om, så spara eventuella data först.

F

F.d. 29882

Guest

Hej!
Har du koll på om du delar ut wifi utan lösen?

MVH//Jocko:mcride:

H

hianders

Guest

Jag kör med AWG Free Ed.; Spyboot och CCleaner mm. För att hålla datorn ren. Jag har även kollat med aktivitetshanteraren och stängt det program (processer) som haft mest aktivitet och detta har bara inneburit att Firefox havererat. Ingen når vår WiFi.

Senast redigerad av en moderator:

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Virusskyddet och Windows uppdateras automatiskt. Men inte med så stora datamängder.:confused:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Kan det være en peer to peer tjeneste du har satt i gang?
Det finnes mange slike i dag, men vi får starte med de mes brukte.

Bittorrent kan være ekstrem i sin trafikk, eneste sikringen mot dette er å sørge for at klienten blir stoppet og ikke starter automatisk. En kan og sette noen begrensninger inne i enkelte av programmene slik at det blir mindre trafikk, men så snart programmet er i gang så renner MB ut og inn.

Den neste store som ligner bittorrent er filmdeletjenester - ingen nevnt ingen glemt, det finner mange bygget over samme lest.

I noen få tilfeller kan skype stå som videresender av andres videosamtaler, dette blir ikke så ekstremt som det du sier her.

H

hianders

Guest

När jag talade med Telia nämndes bittorrent men eftersom jag inte har nån koll på såna saker vet jag inte hur jag skall angripa problemet.

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Kolla i START - Autostart om det ligger något program där som autostartar med datorns start. Tag bort de som du vet att du inte använder.

H

hianders

Guest

Har gjort allt som går tillsammans med Telia, nu återstår ominstallation av nytt Win.
De föreslog Win-7 men jag vet inte om datorn, en DELL 4600, klarar att köra 7:an.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Kör den i felsäkert läge med nätverk F7 kolla om den då käkar GB

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det finnes et par programmer som kan installeres som viser hva i detalj hva som går inn og ut på nettverkskortet, det er noen år siden jeg brukte netmon og de andre på XP.

Synd dere ikke kjøpte oppgraderingen til win-8 mens den kostet et par hundrelapper - den er snillere enn win-7 selv om brukergrensesnittet ikke er laget for mus og tastatur så går det an å bruke.

En annen mulighet er å file litt på windows brannmuren på pc-en og sette den til å spørre om alle programmer før de får tilgang til nett. Dessverre har jeg fortrengt mesteparten av detaljene om dette når det gjelder XP.

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Det finns en gratisprogram Cucusoft Net Guard, som håller reda på hur mycket du laddar upp och ner. Den visar också vilka i datorn som använder din datamängd.

Tyvärr så stämmer den dåligt med Telias beräkningar, och jag var inte helt enig med att dom räknade rätt.

Har nu bytt till operatör som inte har något tak.

Hälsar
Kåre

Toppen