• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Datorkrasch?

F

F.d. 53267

Guest
Det dyker ibland upp ett litet avlångt fönster högst upp på
skärmen där det på Engelska står "Din Dator är på väg att krascha"
och för att undvika detta tryck "här".Fönstret skakar kraftigt.
Jag gör ingenting för här är något lurt och efter en stund
försvinner det.Är det någon som försöker ta sig in i datorn eller
vad är det. Någon som vet?
Min dator fungerar som vanligt.

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
Sv: Datorkrasch?

Finns även dessa program för att kontrollera datorn efter div. Male-ware, spy-ware m.m.
Ad-aware free
Ad-Aware Free Antivirus+ - antispionprogram - PC för Alla

Spybot
Spybot Search & Destroy 1.6.2 - Antispionprogram - PC för Alla

Tror inte ovanstående är senaste versionerna.

OBS ! om du redan har ett anti-virusprogram se till att ha det uppdaterat och låt inte ovanstående program installera realtid-skydd eftersom de kan sega ner datorn ytterligare eller bråka med antivirusprogrammet.

Ett program som lägger in spärrar mot ökända ip-nummer i de flesta webbläsare, gratisversionen får man uppdatera manuellt, enkelt bara starta programmet tryck på update manuellt så laddar det ner senaste listan, tryck protect så läggs den in i webbläsaren/läsarna.
När man sedan ser att spärrlistan är inlagd i läsarna stänger man programmet och det tar ingen datorkraft.
Har själv haft det i flera år på mina datorer och jag anser att det är ett enkelt sätt att blockera många skumma program eftersom de aldrig får tillgång till datorn då deras ip-nummer blockeras.

SpywareBlaster® | Prevent spyware and malware. Free download.

OBS ! OBS !

Många gratisprogram( i bland även betalprog.) är ofta sponsrade av andra div. företag och vid installation så kan de t.e.x. lägga in så kallade tool-bars i webbläsarna eller andra typer av program, om man noggrant följer installationsprogrammet så brukar det dyka upp nånstans att man även vill installera något sådant, det brukar finnas en ruta att klicka ur för det så man slipper dessa program.

Har sett hemska ex. på webbläsare som varit nerkletad med diverse tool-bars och liknande bara för att folk inte kollar vad som kommer att installeras extra med det ordinarie programmet.

Om man inte lyckas få bort ett skumt program i Windows så kan det hända att det även lagt in kopior i systemåterställningen som systemet då och då uppdaterar, man kan då först prova att göra en återställning till ett datum före man började få problem, funkar inte det är oftast enda chansen att få bort det skumma programmet att stänga av systemåterställningen, starta om datorn och låta anti-malware-programmen försöka igen.

Uh, blev långt !

F

F.d. 53267

Guest
Sv: Datorkrasch?

Jag laddade hem Malwarebytes Anti Malware och körde en sökning.
Den fann en Trojan som sattes i karantän så nu kanske man slipper
det där eländet i fortsättningen.
Tack för tipsen.

Toppen