• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dator koppling

F

F.d. 55293

Guest
Hej!
Vi är totalt okunniga i datorers koppling. Vi tänker köpa en bärbar dator att ha med i Hymern (för att kolla klubben). Om man köper mobilt modem måste man ha någon slags antenn? Klarar man sig med bara modemet? Är det krångligt att få det att fungera
Tacksam för råd. Sunesson:cool:
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Dator koppling

Hej!

Jag har en laptop med ett mobilt modem från telenor som kopplas till usbporten. Jag har inte hittills haft behov av någon separat antenn. Har även rört mig i norrland men ej i norrlands inland. Tänk på att om du är nära någon landgräns, kolla vilken operatör pc kopplat upp sig mot. Kommunicerar den över landsgränsen kan en kort uppkoppling kosta många hundralappar! Utomlands bör du inte använda den alls pga kostnaden. Det finns en tråd i forumet hur man kan göra för att kunna koppla upp sig utan att det kostar skjortan från utlandet. Lycka till!
 
F

F.d. 55293

Guest
Sv: Dator koppling

Tack för informationen. Lena o Jörgen Sunesson
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Dator koppling

Hej Sunesson, de "vanligaste" dosorna som man får vid mobilt bredband finns det inte ens uttag på till extra antenn. De funkar ungefär som mobilen, bra vid bra signal, lite segare vid svag signal. Det kommer upp "blippar" på bildskärmen som visar signalstyrkan som på telefonerna.
Installationen behöver ni inte oroa er för, det sköter sig nästan självt första gången ni pluggar in modemet i en USB-port.
Det ni måste skaffa och installera är naturligtvis antivirusprogram m.m. som till vilken annan internetuppkopplad dator som helst. Det finns många bra gratisprogram som är helt o.k. om man vill spara några hundralappar.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Dator koppling

Hej Sunesson, de "vanligaste" dosorna som man får vid mobilt bredband finns det inte ens uttag på till extra antenn. De funkar ungefär som mobilen, bra vid bra signal, lite segare vid svag signal. Det kommer upp "blippar" på bildskärmen som visar signalstyrkan som på telefonerna.
Installationen behöver ni inte oroa er för, det sköter sig nästan självt första gången ni pluggar in modemet i en USB-port.
Det ni måste skaffa och installera är naturligtvis antivirusprogram m.m. som till vilken annan internetuppkopplad dator som helst. Det finns många bra gratisprogram som är helt o.k. om man vill spara några hundralappar.

M.v.h. JANKRO.

Hej JANKRO (eller någon annan)
har du några tipps på bra gratisprogram
mvh dotorparn
:)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Dator koppling

Virusprogrammet Grisoft AVG fungerar bra.
En bra brandvägg är Comodo firewall. Jag har testat flera och denna är den hittills bästa, då den inte slänger upp en massa obegripliga meddelanden man skall svara på hela tiden (flest i början).

Är man kund hos Nordea bjuder de på virusskydd och brandvägg från Norman.

Ett av de allra bästa e-post programmen är också gratis och heter Thunderbird. Det har många funktioner som de som bifogas i windows saknar, däribland bra sökfunktion och spam-filter...
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55293

Guest
Sv: Dator koppling

Tack snälla för tipset. Mvh Lena o Jörgen Sunesson
 
F

F.d. 8517

Guest
Sv: Dator koppling

Hej om virus hämta hos freegrisoft AVG de e gratis o funkar bra.. om trådlöst jag har Telia liten burk i usbporten .. 89. sek i månan om man inte surfar dagtid då blire dyrt.. funkar bra i hela Sverige.. nhar använt det i 2 år nu. nöjd...
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Dator koppling

Kan inte låta bli att sticka ut hakan :wideeyed:

Gratis bästa intivirus program: avast = helt överlägset!
Gratis Brandväg: Zone Alarm = mycket bra, (trots att man måste göra lite inställningar)
Trådlöst Internet: Telia, 99:- mån och som jag tycker bästa täckningen i Sverige, bara "plutta" in o köra, bor geografiskt utanför all tillgång till Stadsnät, Comhem, Bredband, Adls å allt va det heter så vi kör Trådlöst Internet både hemma och i Husbilen, bara å ta ut modemet ur stationära datorn, koppla in i bärbara å "draga vidare"

Lennart :mcride:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Dator koppling

Hej, jag instämmer med de andra inläggen, AVG är ett bra antivirusprogram som t.o.m. rek. av datortidningar i kombination med något annat program som letar genom datorn ibland, typ Ad-Aware och/eller Spybot Search and Destroy eller liknande. Om man kostar på sig några nummer av ex. PC FÖR ALLA så finns de här programmen med ibland på deras medföljande CD om man vill slippa att ladda hem dem över nätet.

Lycka till JANKRO.
 
Toppen