• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Datatrafik Google Maps

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Googlar man runt får man ganska olika bud, men i praktiken är det jämförelsevis lite, runt 2 MB per timme verkar flera anse.
Tips: Googla "Google maps data usage"

PS Waze som jag tycker är en bättre GPS-app drar enligt googlingar runt hälften av Google Maps.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
För o ta reda på vad din telefon tar gör så här:
Detta gäller Samsung.
Klicka på kugghjulet högst upp till höger
Klicka på Anslutning
Klicka på Dataanvändning
Klicka på Användning av mobildata
Scrolla ner till Google Maps
Nu kan du läsa av hur mycket data Google Maps har använt senaste månaden. Kom ihåg/Skriv ner hur många mb du använt.
Nu ställer du in en körning med Google Maps o så kör du den sträckan. (Låt det bli några mil så får du förmodligen en säkrare förbrukningssiffra)
Nu börjar du om från kugghjulet och så småningom kommer du fram till förbrukningen igen. Hur långt du kört vet du ju redan.

Jag använder mig av Halebop snål abonnemang för 99 kr/månad och har endast 2 GB surf i månaden och klarar mig utmärkt på det
Förra året köpte jag dock till surf men totalt sett blir det ju mycket billigare/år
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Google Maps og Waze benytter i stor grad lokal cache for kartdata, så det er kun omberegning av ruter og når en kommer ut av området som en har i cache. Om en virkelig vil bruke mye data så velger en satbilde kraftig inzoomed det gir nesten ingen nytte av cache.

Google Maps benytter raster for kartverket, mener Waze benytter vektor - dette gir en noe større første nedlastning, men ingen ekstra nedlastning om en zoomer inn på kartet. Vektor krever noe mer prosessering for visning. Forbruk av data for raster kart er veldig avhengig av skjermstørrelse og zoom nivå, og det er ekstra nedlastning ved skifte av novå.
 

sroman

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Olofström
HBK-Nr
13091
Medlemskap
2024
Hur många GB förbrukar man på en resa från Rostock till Kroatien om man använder Google Maps som navigator
 
Toppen