• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips Dashcam på backspegeln i Ducato

Twinrix

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
39363
Medlemskap
2025
Jag hoppas att detta inlägg ligger på rätt ställe, men jag funderar på om det går att installera en dashcam där en traditionell backspegel skulle ha suttit i vindrutan i en Fiat Ducato? Den är ju bortmonterad då man ändå inte kan se bakåt.
Är det någon som har gjort det och har tips på kamera och hur man gör. Stort tack på förhand.

Twinrix

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
39363
Medlemskap
2025
Nu menar du kanske enbart för kamera framåt? Jag ville främst ha backspegelfunktionen men denna löser båda delar, kameror både framåt o bakåt med inspelning. Man hänger den på backspegeln och har då en skärm som visar vad som händer bakom bilen..
WOLFBOX G850 Rearview Mirror Backup Camera Dash Cam
Jag har precis beställt.
Tack för tipset, men saken är den att det inte finns någon backspegel att hänga på. Bara ett fäste i framrutan där den skulle ha suttit. Lycka till med din lösning

JanJannesson

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
22696
Medlemskap
2025
Jag hoppas att detta inlägg ligger på rätt ställe, men jag funderar på om det går att installera en dashcam där en traditionell backspegel skulle ha suttit i vindrutan i en Fiat Ducato? Den är ju bortmonterad då man ändå inte kan se bakåt.
Är det någon som har gjort det och har tips på kamera och hur man gör. Stort tack på förhand.
Tror att spegeln är borta för att den är ivägen för mörkläggningsgardinen, det finns mer plats i underkant på vindrutan för en ev.kamera.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Jag har monterat dashboardkameran precis som Kjell1351 och sladden har jag dragit runt rutan och ned till på vänster sida till OBD-uttaget som strömförsörjer. Adapter finns att köpa från Garmin och den är tänkt att den ska ge ström efter olika tidsinställningar, men har inte lyckats få dessa att fungera enligt bruksanvisningarna. ( Kabel för konstant ström | Garmin Dash Cam™ tillbehör ). Men annars fungera den bra.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
De vanliga Remis gardinerna har uttag för backspegel.
Det finns både med och utan uttag. Min uppfattning är att det är vanligare utan.

Min bil levererades utan backspegel och med Remis gardiner med uttag eftersom det var det som leverantören hade hemma. Det var ju inte så bra till att börja med. Men sen har jag monterat både backspegel och dash cam så nu är det bra med uttaget. Jag köpte en begagnad original Fiat-spegel på skroten som passade i fästet. Men det är ju inte mycket jag ser i den genom bilen och ut. Det är nog därför husbilar ofta/oftast inte har backspegel.

Sloth

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2025
Vi har inga jalusier utan gardiner, och då är fästet till blackvue monterad med dubbelhäftande.
Filmen är från E4 söder om Lövånger, norrgående.
/Åke

Bilagor

• DSC_0965.JPG
    DSC_0965.JPG
    4 MB · Visningar: 24
  • Älg!.mp4
    28,1 MB · Visningar: 0
Toppen