F
F.d. 24550
Guest
Dags för service på personbilen. Ringde verkstaden för att boka tid. Fick en offert på oljebyte, hjulinställning, byte av styrstag och hela kalaset skulle kosta drygt 6700 kr. Tyckte det verkade dyrt och ringde en annan verkstad. De skulle ha 4000 kr för samma jobb. Ringde den första verkstaden och avbokade. Sade då att jag hade fått ett bättre pris från en annan verkstad. De sade då att om de fick offerten från det företaget, så kunde de säkert bjuda under, för de vill ju så gärna ha mig som kund. Varför då försöka lura mig från början kan man ju undra. Inte särskilt förtroendeingivande.
I somras när vi var i Frankrike med husbilen och körde på en smal väg fick vi möte och backspegeln på vänster sida gick åt h-e. Ringde försäkringsbolaget och de ville att vi skulle anlita en svensk verkstad. Efter att ha diskuterat en stund fick vi tillåtelse att anlita en tysk verkstad som vi brukar anlita. Den tyska verkstaden tog 250 kr i arbetskostnad för detta förutom material. Vårt svenska försäkringsbolag trodde vi skämtade, de hade aldrig hört talas om något liknande. Vi kom inte över gränsen för självrisken på 5000 kr. I Sverige hade det blivit betydligt dyrare.
När det gäller service på husbilen så gör vi det i Tyskland. Det kostar ungefär hälften av vad det kostar i Sverige. Mellanskillnaden gör att vi kan ta en trevlig resa ner till Tyskland utan att det kostar oss mer än vad det skulle ha gjort om vi lämnat husbilen för service här i Malmö.
Det gäller verkligen att se upp med svenska verkstäder!
I somras när vi var i Frankrike med husbilen och körde på en smal väg fick vi möte och backspegeln på vänster sida gick åt h-e. Ringde försäkringsbolaget och de ville att vi skulle anlita en svensk verkstad. Efter att ha diskuterat en stund fick vi tillåtelse att anlita en tysk verkstad som vi brukar anlita. Den tyska verkstaden tog 250 kr i arbetskostnad för detta förutom material. Vårt svenska försäkringsbolag trodde vi skämtade, de hade aldrig hört talas om något liknande. Vi kom inte över gränsen för självrisken på 5000 kr. I Sverige hade det blivit betydligt dyrare.
När det gäller service på husbilen så gör vi det i Tyskland. Det kostar ungefär hälften av vad det kostar i Sverige. Mellanskillnaden gör att vi kan ta en trevlig resa ner till Tyskland utan att det kostar oss mer än vad det skulle ha gjort om vi lämnat husbilen för service här i Malmö.
Det gäller verkligen att se upp med svenska verkstäder!