• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

D-kort (buss) och max 3,5t husbil

Husbilarn80

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Örebro
HBK-Nr
39581
Medlemskap
2024
Har länge funderat på hur det kommer sig att man inte får köra husbil över >3,5 ton totalvikt när man har behörighet D (buss). Transportstyrelsens kundtjänst har inga bra svar. Vet någon av er? Eller har ni någon teori? Min egen teori är att det helt enkelt beror på inkompetent eu-byråkrati.

I mitt fall tog jag körkort för buss 2005. Därefter körde jag under många år beställningstrafik (”turistbuss”) i stora delar av Europa. Oftast fullsatt buss med både gamla och unga, fullt med packning och en totalvikt på + >25 ton.

Känns mycket konstigt att jag trots detta inte får framföra en husbil över 3,5 t i totalvikt.
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Ja det måste vara en skrivbords miss. När jag skulle ta C kort på 80 talet fick jag rådet att ta D kort och fick då BE C DE.
Så när jag började köra lastbil var det första gången jag satt i en:)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.266
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Mycket mycket märkligt.

Om du har en favorithusbil i åtanke, kolla om den kan registreras som buss.
Orimlig tanke, men rimligt med de bestämmelser vi har.
 

Krillekrut

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
32060
Medlemskap
2026
Mycket mycket märkligt.

Om du har en favorithusbil i åtanke, kolla om den kan registreras som buss.
Orimlig tanke, men rimligt med de bestämmelser vi har.
Om den ska registreras som buss så måste den registreras för minst 9 passagerare = 9 sittplatser + föraren. Rätta mig gärna om jag har fel.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.266
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Mycket mycket märkligt.

Om du har en favorithusbil i åtanke, kolla om den kan registreras som buss.
Orimlig tanke, men rimligt med de bestämmelser vi har.

Om den ska registreras som buss så måste den registreras för minst 9 passagerare = 9 sittplatser + föraren. Rätta mig gärna om jag har fel.
Bra att du kollade.
Detta går tydligen inte, om man inte bygger om en buss till campingfordom och låter den vara kvar i registret som buss.
 

Husbilarn80

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Örebro
HBK-Nr
39581
Medlemskap
2024
Uppdatering i tråden.

Jag kände mig tvungen att ställa frågan direkt till en sittande EU politiker och fick följande svar:




Hej xxx,

Sammanfattningsvis kan sägas att allt handlar om vilken kategori som fordonet klassificeras inom, Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner avgör körkortsbehörigheten helt enkelt. Det finns olika typer av husbilar och då hamnar de under olika fordonstyper, så välj rätt typ av fordon som faller under vederbörandes körkortsbehörigheter. Att utöka sin B behörighet till B96 eller BE är vanligtvis inga svårigheter. Men tolkningen är; Om en husbil är klassificerad som en personbil klass II men är tyngre än 3 500 kg så är ett körkort med behörighet D tillåtet. Annars är det den fordonsklassificering som gäller, är husbilen registrerad som en buss gäller den behörigheten och är den registrerad som en tung lastbil så gäller den behörigheten. Nedan följer regler i enlighet med Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner och Körkortslag (1998:488)

  • Husbil med en totalvikt på max 3500 kg
Minst körkortsbehörighet B. Fordonet registreras vanligtvis som personbil klass I

  • Husbil med en totalvikt på max 4250 kg
Minst utökad B (villkor 96). Behörighet B om du tog ditt körkort före 1996-07-01. Fordonet registreras vanligtvis som personbil klass II

  • Husbil med en totalvikt mellan 4250 kg och 7500 kg
Minst behörighet C1. Behörighet B om du tog ditt körkort före 1996-07-01. Fordonet, oftast, registreras vanligtvis som personbil klass II men kan registreras den som en buss eller lastbil under förutsättning att den inte faller in under ovan kategorier och då gäller körkortsbehörigheter för respektive fordonsklass.

Om övergångsregeln; anledningen till att man får köra tunga fordon med körkortsbehörighet B om man förvärvat körkortet innan 1996-07-01 är att det finns en särskild övergångsregel som ger rätt att köra tunga bilar (totalvikt över 3500 kg). Detta gäller dock endast om körkortet inte varit återkallat eller vart ogiltigt efter 1996-07-01. Övergångsregeln gäller då man aldrig blir av med rättigheterna som gäller för den specifika behörigheten det datum man tar körkortet.

Detta är således inte någon EU-byråkrati denna gång.

Allt gott,

Andreas Seth Henrich MOILANEN
Policy Advisor
to Charlie WEIMERS MEP
Vice-Chair of European Conservatives (ECR)
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.141
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Ja, det var flera fel i svaret från Moilanen (som Jokin samt Roland o Ingegerd har påpekat).

Jag kan iofs hålla med om det knepiga att man inte får köra tung husbil på D-kort

Här framgår vad som gäller med ett svenskt körkort inom EU/EES:

 
Toppen