• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

D+ 15 kabel (Löst)

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Jag undrar om det finns en D+ 15 kabel som går till EBL99 så man kan ta och gåvidare från EBL eller måste man ta från generatorn. Det blir ju så mycket lättare om det skulle gå :spinny:
/R
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: D+ 15 kabel (Löst)

Det borde ju finnas en D+ vid kylskåpet kom jag på eftersom att när du startar bilen så startar ju även kylskåpet .

Jag förmodar att detta är till parabolens automatiska nerfällning om man skulle glömma av den ?
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: D+ 15 kabel (Löst)

Ja, precis så blev det. Jag hittade en manual till mitt EBL och då blev det lättare :spinny:.-
Nu fäller parabolen ner sig när bilen går igång, precis som jag ville.

Nu ska jag bara dra kablen snygt samt dra fram en ny plus och minus till ledsen till markisen så den får en egen krets.

/R
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: D+ 15 kabel (Löst)

D+ (61) (15 klamman är tändning på) på generatorns regulator är ursprungligen till för att släcka kontrollampan för laddning och tål inte hur stor belastning som helst.
När man läser på forumet så verkar det som många kopplar en massa till D+ vilket kan påverka laddningslampan och spänningsregulatorn.
Varför inte koppla till klamma 15 (tändning på) istället. Det är lättare att hitta en sådan anslutning i motorrummet ex i säkringsboxen.
Skulle t e x det bli fel på generator, regulator eller att generatoremmen går av så kan det uppstå problem.
//W
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: D+ 15 kabel (Löst)

Det är mycket möjligt att man kan göra på det viset. Jag följde bara instalations beskrivningen att den ska vara kopplad till D+ kablen.
/R
 
Toppen