• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dörrlås på Dometic kyl

staffana

FD HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022
Vårt Dometic kylskpå har en skjutplatta på ovansidan av dörren som används för att låsa dörren eller att ställa dörren på glänt när kylskåpet är avstängt.

Nu har mekanismen slutat att fungera. Själva låsmekanismen som är en metalplatta har släppt från manöverplattan. Det får tillföljd att antingen så låses dörren inte när man vill eller så låses dörren till exempel under färd och man måste demontera panelen ovanför för att återställa låsanordningen.

Är det någon som vet hur man kommer åt att demontera hela låset för att kolla felet?

Kylskåpet är från 2005!
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Dörrlås på Dometic kyl

Vi har samma problem till och från.
Jag brukar skruva ur den lilla stjärnskruven längst fram, sen får man lyfta bort hela plattan (kan sitta lite hårt). I plattan är det ett litet spår som låsmekanismen ska in i. Man får pilla in den där och sen montera fast plattan igen.
Lite svårt att förklara. Hoppas du förstår vad jag menar.
Lycka till!
Åke
 

staffana

FD HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022
Sv: Dörrlås på Dometic kyl

Tack för tipset.

Kanske har vi inte samma modell men jag gick på det med förnyad energi och hittade nyckeln.

På bifogade bild syns låset med låsbygeln utfälld. Plattan som manövrerar låsbygeln kan knäppas loss med en skruvmejsel och därunder hittar man en skruv som är axeln för låsbygeln.

Det finns två piggar på plattan som manövrerar bygeln. De var av bägge!

Plattan finns som reservdel och är tydligen ofta efterfrågad. Felet men gör enligt försäljaren är att man lastar dörren för mycket så att den hänger och det ger upphov till för stor belastning på de två piggarna som bryts av!
 

Bilagor

  • IMG_6360.JPG
    IMG_6360.JPG
    363,8 KB · Visningar: 64

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dörrlås på Dometic kyl

Er det og en utgave med elektronisk lås så fungerer ikke den heller når døren står feil. Døren er justert helt marginalt fra fabrikk og det er en pillejobb å justere den slik at begge låsene fungerer. Slik døren er fra fabrikk så skal en ikke benytte hyllene i døren. Det følger med skåpet 2 tynne fastnøkler, disse passer akkurat på justerskruen i underkant på dørhengsle. skruen er skrudd ned i armen under døra og låst med en låsemutter. En må bruke begge fastnøklene for å løsne skruen og deretter justerer en døra med den øverste nøklen - når døra går perfekt så låser en med den nedre. På vårt skåp fungerer nå begge låsene uten problem - dvs vi bruker ikke knappen på platen, men skyver selve platen sidelengs. Knappen bryter platen sidelengs og det er lett å bryte av de små tappene.
 

Galaxy

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Borås
HBK-Nr
184
Medlemskap
2024
Sv: Dörrlås på Dometic kyl

Hej

Anvisningar för låset kommer här
 

Bilagor

  • 879EN.pdf
    245,7 KB · Visningar: 605

staffana

FD HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022
Sv: Dörrlås på Dometic kyl

Hej, Det där var ju instruktivt.

Var hittade du den informationen? Det finns kanske mer att plocka!
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Dörrlås på Dometic kyl

Hej, har haft samma problem, lagade men felet återkom, köpte en ny del som finns som reservdel, tror att den kostade under en 100-lapp
 

Pelle plutt

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
5000
Medlemskap
2024
Sv: Dörrlås på Dometic kyl

Finns att köpa på Din återförsäljare för en ganska billig peng.
Då får man metallplattan, plastgrunkan med symboler och skruvar.
Vi vände oss till Campea.
Med vänlig hälsning. Per
 

annie783

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Norge
HBK-Nr
9082
Medlemskap
2024
Sv: Dörrlås på Dometic kyl

På mitt Dometic-skap fra ca 2009 så ser det nesten identisk ut - men metalldelene er byttet ut med plast!

72882d1372063984t-img_6360.jpg


Så naturligvis har de tynne piggene knekt...

Er det mulig å sette på en plate av metall tro - fra ca 2005? Noen som har prøvt?

Jeg skal få tatt et bilde av min plast-dør senere i dag.
 

annie783

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Norge
HBK-Nr
9082
Medlemskap
2024
Sv: Dörrlås på Dometic kyl

Kom på at Internet og Google kan hjelpe!

Slik er delene til mitt kylskåp:

0000981_dometic_fridge_lock_rm7651_7655_300.jpeg



Og slik ser det ut når montert:

p1010296b.jpg



Hadde vært fint om delen med piggene hadde vært metall.
 

annie783

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Norge
HBK-Nr
9082
Medlemskap
2024
Sv: Dörrlås på Dometic kyl

Her er bildet fra mitt kylskåp. Det er den øverste piggen som knakk. Hvis den delen hadde vært tilgjengelig i metall?
 

Bilagor

  • DometicTop.jpg
    DometicTop.jpg
    13,8 KB · Visningar: 831

kangas

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Norge
HBK-Nr
5323
Medlemskap
2024
Sv: Dörrlås på Dometic kyl

He!!
Efter å ha bytt dörrlåsen 2 ggr, tröttnade jag, Borrade et hål och satte dit en insex skruv.
Har tyvärr ingen bild , bilen såldes för ett år sedan. Men det funkade perfekt.
Hälsningar från Kangas
 

RichardK

FD HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sv: Dörrlås på Dometic kyl

När mitt lås, eller snarare den skjutbara plastbrickan, gick sönder första gången så fick jag reda på att det är olika delar till de varianter som kyl/frys som finns.
Nån har inte haft så mycket tur när den tänkte ut konstruktionen.
När dessutom skruven som sitter i den T-formade delen tappade fotfästet totalt så satte jag dit en aluminiumlist med ett M4-gängat hål i istället. Fick givetvis kapa av tappen en millimeter. Å nu sitter det fast och fungerar varenda gång!

Tack för inställningsinstruktionen!
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Dörrlås på Dometic kyl

Hej. Har råkat ut för samma sak som du RichardK, nämligen att skruven har tappat fortfäste. Din ide att gänga en liten aluminiumplåt och limma dit verkar bra, jag bara undrar hur tjock plåt du använde, och hur mycket man då kan kapa tappen som skruven ligger i. Kanske måste limma en ny botten om godstjockleken är för tunn. Glömde säga att det handlar om kylskåpslåset.
/sören
 

RichardK

FD HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sv: Dörrlås på Dometic kyl

Aluminiumlisten jag la dit var 2 mm. Gängade med M4 och kapade tappen med motsvarande 2 mm. Listen limmades (PL400) och skruvades med två plåtskruvar.
Det har fungerat alldeles ypperligt därefter men jag måste nog justera upphängningen lite med. Om det är fullt i dörrfacken så vill den här låsningen vara ganska trög.
DSC02852.JPG
DSC02865.JPG
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Dörrlås på Dometic kyl

Hej Tack RichardK. Utmärkta bilder! Måste va fler än du och jag som råkat ut för detta. Det är ju bra att låta skruvskallen landa ovanpå brickan då får man ju plats med en bricka som är två mm tjock och mer, att sedan skruva fast den är ju bättre än att limma om man skulle behöva byta igen. Tack för ditt svar!!
/sören
 
F

F.d. 52984

Guest
Sv: Dörrlås på Dometic kyl

Hej jag ersatte plasttapparna som går av med 2 M2 skruvar + bricka o mutter fungerar perfekt
 
Toppen