• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dörrlås bodelsdörr Rapido

Mitra

HBK Medlem
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
13160
Medlemskap
2025
Hej!
Är det någon som vet hur den elektriska låsningen på Rapidos bodelsdörr fungerar?
När bilen körs indikeras på instrumentbrädan att dörrarna är stängda men bodelsdörren blir ej låst. Inte heller går det att låsa dörren med nyckelfjärren. Låsmagneten i dörren har tre kabelanslutningar grön, blå och brun. Vilken spänning magneten arbetar med och på vilka av dessa anslutningar har jag ej lyckats mäta. Kommer spänningen till magneten med kort spänningspuls från impulsrelä placerat någonstans i bilen? Har kontaktat en Rapidoverkstad för att få tips om felsökning men de visste inte något då detta problem aldrig visat sig tidigare. Något kopplingsschema på anslutningarna fanns inte heller möjlighet att få tag på för mig. Tacksam för tips om hur man kan gå vidare utan att överlåta reparationen till verkstaden som tyvärr ligger i "andra ändan av Sverige".

Hokie

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2025
Sv: Dörrlås bodelsdörr Rapido

På min adria får jag trycka med knäet på bodelsdörren nedtill för att fjärren skall låsa. Det blir tydligen inte kontakt annars. Kan det vara så hos dig? Vet ej hur jag skall åtgärda så har låtit det vara. Någon annan som har samma problem.
Bodelsdörren på min är inte kopplad till instrumentbrädans varningslampor.

skogge

HBK Medlem
Kommun
Kalix
HBK-Nr
13233
Medlemskap
2025

OK. Då är det förmodligen samma lås som på min. Jag kan inte hjälpa till med den elektriska biten men jag upptäckte (efter ett år!) att det gick att låsa bodelsdörren manuellt genom att trycka in öppningsreglaget (på insidan).

Bägge dörrarna på min bil är kopplade till instrumentpanel och låsknapp nedanför värmereglagen. Det kan vara så enkelt att det har gått en säkring. Sitter förmodligen i Fiat:ens säkringsdosa, inte i bodelens. Annars tror jag som någon tidigare tyckte att det kan vara glappkontakt. Man blir lite mörkrädd när man ser fransmännens eldragning bakom väggar och paneler. Det är i o f s samma sak med andra märken. Inte meningen att man ska se.

Hoppas det löser sig tills ni kommer in till en verkstad.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En gjennganger er kontaktproblem karm til dør, om det er stifter og kontaktpunkter eller kabel spiller liten rolle. Kabel med tretthetsbrudd i en eller fler ledere er mest jobbigt, kontaktpunkter kan en rengjøre. Kabel må en bytte hele om det går eller den bevegelige delen.

Mitra

HBK Medlem
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
13160
Medlemskap
2025

Tack för tipsen jag fått och Knut du hade rätt. Felet (kabelbrott)satt mellan karm och dörr. Inte lätt att åtgärda då kablaget i dörren är ingjutet och inte lång fri ända gick att komma åt, men nu är det åtgärdat och funktionen åter u.a.
Till Ingrid o Pålle ni har naturligtvis rätt, men de man vill ha finns inte alltid tillgängligt på gatan där man bor.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har selv bygd om på min bil, etter brudd 2 ganger. Nå sitter det en RJ45 kontakt fastmontert på karmen og en på døren. Mellom disse kontaktene en kort cat5 patchekabel, om kabelen ryker tar det meg 5 minutter å presse en ny. Kan og finne ferdige på en halvmeter eller kortere i datorshapper. Mener det var 6 ledere i orginal kabel så nå er de fordelt på de 8 kontaktpunktene i datakabelen. Selve monteringen av kontaktene var en pillejobb med loddesaker og krympestrømper. Med for lang patchekabel får en hjelpe til med universalverktøyet silvertape.

B-A.C

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2025

På min adria får jag trycka med knäet på bodelsdörren nedtill för att fjärren skall låsa. Det blir tydligen inte kontakt annars. Kan det vara så hos dig? Vet ej hur jag skall åtgärda så har låtit det vara. Någon annan som har samma problem.
Bodelsdörren på min är inte kopplad till instrumentbrädans varningslampor.

Min dörr är likadan på Adria -09. Jag gnuggade lite med en 3M-svamp på kontakterna. Det blev lite bättre ett tag. Jag tycker det ser ut som försilvrade kontaktytor som oxiderat. Ska ta en närmare titt men finns det tips i forumet så är jag intresserad av en lösning.

EDIT:
Jag tittade just på kontaktstiften i dörrkarmen idag. De verkar tröga och när jag motionerat dem en stund så fungerar låset. Måste vara oxid eller smuts som gör att kontakten mellan stift och kabelanslutning inte fungerar. Vill inte gärna spraya med kontaktolja eftersom det kan binda mer smuts, men något måste jag väl göra.

Senast ändrad:
Toppen