• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Döda vinkeln

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Inser att jag måste köpa extra backspeglar till min Bürstner T625. När jag skall byta fil så är den döda vinkeln så stor att den döljer bilen i den andra filen. Så att byta fil är svårt när man inte vet om det ligger en bil i den andra filen. Är det någon som känner till några bra backspeglar för detta problem. Tycker det är konstigt att inte bilarna är försedda med kameror så att detta problem skulle försvinna. För jag antar att det är fler än jag som har detta problem.
Ha det
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Döda vinkeln

Det finns även små vidvinkel-speglar som man limmar på ordinarie spegel, bäst placering brukar vara i nederkant. Men de kräver god syn då de inte är särskilt stora.
Biltema har dessa om jag inte minns fel!

Anders :):):):):):):)
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.533
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Döda vinkeln

Hej Peter!

Är det något sånt här du letar efter.
Hittade denna hos Fritz Berger se länk: Fritz Berger: Ihr Spezialist für Camping und Freizeit

Jag hade en liknande på förra bilen. Funkade bra.

mvh -Åke


8450460182281232.jpg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Döda vinkeln

Hej, BILTEMA's största rektangulära vidvinkelspegel som man klistrar på den ordinarie (bäst i nedre ytterhörn) funkar förvånansvärt bra, de mindre runda är mest skräp och för små. Jag testade på prov och tycker att de räcker.

Biltema - Art.nr. 33-107.

M.v.h. JANKRO.
 

Gubben

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
14765
Medlemskap
2023
Sv: Döda vinkeln

Här har du en typ som verkar bra, köpte själv Julas vidvinkel att skruva fast i befintlig spegel men hade nog velat haft ett nr. större. Sök på reimo.de art.nr. 47160 har för mig att bossings.se även säljer dessa för runt en 170:- /st. kan komma ihåg fel !:mcride:
 
Senast ändrad:

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
378
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Sv: Döda vinkeln

Måste väl gå att byta ut hela spegeln mot en med 2 fält som sitter på våran. Det är väl standard på nya bilar idag. Trodde jag i alla fall. Kostar kanske en slant att göra det, men det är det väl värt.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Döda vinkeln

Det kan vara så att även original så finns det olika speglar till din bil kolla med din ÅF om den spegeln du har finns i konvex/utåtböjd för att få en större vidd på spegeln .

Jag har en liten påklistrad på backspegeln med den duger bara till att kika när jag backar ut så att jag inte tar i farstukvisten .
 
F

F.d. 13222

Guest
Sv: Döda vinkeln

Hej, BILTEMA's största rektangulära vidvinkelspegel som man klistrar på den ordinarie (bäst i nedre ytterhörn) funkar förvånansvärt bra, de mindre runda är mest skräp och för små. Jag testade på prov och tycker att de räcker.

Jag köpte en rektangulär och testade (kostar inte många kronor), och det funkade bra så det blev en likadan till på andra backspegeln. Placerade dem just så som JANKRO skriver, i nedre ytterhörn.
 

Mymlan

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
1917
Medlemskap
2024
Sv: Döda vinkeln

Hejsan!

Håller med om problemet med döda vinkeln - ska skaffa ngt av alternativen ovan, tack för tips.
Vi har dessutom ytterligare ett problem, nämligen att bilbarnstolen gör det svårt att se höger sidospegel...

Råkar någon av er känna till om det finns speglar som kan monteras högre upp utmed dörrkanten?

undrar Johanna
:spinny:
 
Toppen