• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dåligt "blås" från Truma 3402

F

F.d. 13858

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: 2001
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Årsmodell Husbil: 2001
Ämnesområde: Värme
Hej
Jag tycker jag får dåligt med värme från Trumapannan. Temeraturen i pannan verkar vara ok men jag tycker den blåser väldigt lite. Har bytt ut temeraturgivaren och flyttat den till entredörren osv.Jag har försökt följa varmluftsslagnarna och det verkar som dom är ok, inga "glipor" eller så.
Jag har läst mig till att fläkten i pannan är självreglerande, alltså borde blåsa mer vid behov av mer värme ?
Någon som har ett tips på vad jag kan göra ?

Hälsningar
Lennart :confused:

elnagh03

HBK Medlem
Kommun
Karlsborg
HBK-Nr
1883
Medlemskap
2025
Har haft samma problem. Slangarna till min värmare satt lösa vid värmaren. Termostaten var monterad med baksidan i samma utrymme som värmaren. Den har jag flyttat till ett utrymme som ej är uppvärmt. Fungerar nu väldigt bra.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Truma 3402 går att uppgradera till 6002 för att öka effekten.
Man byter kretskortet i boxen på sidan och magnetventilen där gasröret går in i pannan. Pannan får ett tredje steg, fläkten också.
Nackdelen är att bilens papper inte överenstämmer med gasolutrustningen.
Det går inte att se utvändigt att pannan är ändrad. Och gasförbrukningen kan nog öka litegrann i och med effektökningen.
Uppgraderar man skall man använda alla fyra slangutgångarna på pannan för att utnyttja den maximalt. För ibland monterar man bara tre luftslangar på 3402 och tätar den fjärde utgången med ett lock för att den inte skall blåsa för svagt.
Ha en bra dag. Krister.

F

F.d. 16671

Guest
Krister Ursula 18 skrev:
Truma 3402 går att uppgradera till 6002 för att öka effekten.
Man byter kretskortet i boxen på sidan och magnetventilen där gasröret går in i pannan. Pannan får ett tredje steg, fläkten också.
Nackdelen är att bilens papper inte överenstämmer med gasolutrustningen.
Det går inte att se utvändigt att pannan är ändrad. Och gasförbrukningen kan nog öka litegrann i och med effektökningen.
Uppgraderar man skall man använda alla fyra slangutgångarna på pannan för att utnyttja den maximalt. För ibland monterar man bara tre luftslangar på 3402 och tätar den fjärde utgången med ett lock för att den inte skall blåsa för svagt.
Ha en bra dag. Krister.

Intressant , min 3402 går tyvärr bara på ett läge (fläkten) det svagaste.
Har pratat med Alde/Truma och dom är nästan säkra på att det är mitt kretskort som felar.

Provade enl. dom att montera bort sensorn som satt ovan dörren , då skulle fläkten gå för fullt men den puttrade på som vanligt.....

Inte så värst kul att byta kortet det lär väl kosta 3000-4000 :-
Men kan man uppgrader så känns det ju lite bättre.....

Kan man inte köpa kretskortet i Tyskland och tjäna en slant ?

//Per

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Samma sak var det med min Truma värmare och jag plockade mer styrenheten och brorsan som är elektriker inom styr och regler kollade vilken komponent som var felet och vi bytte enbart den och jag såg i ELFA katalogen att den kostade 15 kr men han hade en på jobbet .

När våren kommer så kan jag plocka ner den och fota delen samt artikelnummret men du får påminna mej .

F

F.d. 16671

Guest
Bengt-Åke Linder skrev:
Samma sak var det med min Truma värmare och jag plockade mer styrenheten och brorsan som är elektriker inom styr och regler kollade vilken komponent som var felet och vi bytte enbart den och jag såg i ELFA katalogen att den kostade 15 kr men han hade en på jobbet .

När våren kommer så kan jag plocka ner den och fota delen samt artikelnummret men du får påminna mej .

Kanon !! Misstänkte att det skulle vara så att delen kostar 15 kr MEN ett nytt kort kostar närmare 4000:- i Sverige!

Kollade i Tyskland och där har dom ett bytessystem och det kostar 156 euro !!!

Snacka om skillnad....

Jag hör av mig till våren :)

//Per

Toppen