Har oppgradert mine nær-/fjernlys med LED-pærer. Satte inn PHILIPS X-TREME ULTINON LED, H7.
Har Hella Bi-halogen lykter med projektorlinser originalt. Disse har en pæresokkel som er spesiell, en blanding av H7-pæreinnfesting og kontakten er HB4!
Måtte lete en stund etter en løsning på dette før jeg skjønte at jeg måtte lage noe selv!
Disse lyktene sitter på mange helintegrerte bobiler, uansett merke har jeg sett.
Løsningen ble å bruke en ettermarked pæresokkel for BMW E39 og modifisere denne ganske mye. Fikk tilpasset denne til LED-pæren slik at den passer inn i innfatningen på Bi-halogenlyktene.
Lykta er åpen i bakkant, det er ikke noe deksel som holder vann ute, kun en O-ring på pæresokkelen som skal holde tett.
Ble derfor en viktig jobb med å tilpasse pæresokkelen til LED-pæren, slik at ingen fukt/vann skal trenge inn i lykta. Brukte en gummiring mellom pære og sokkel for å tette mot kondens/vann. O-ringen på den modifiserte pæreholderen holder tett mot lykteinnfatningen. Pærene har viftekjøling.
Ble veldig mye bedre lys ifht. halogenpærer, både på nær-/fjernlysene.
Lyset er som kraftige Xenon-lys, blender ikke så lenge de er riktig innstilt.
Ingen ser at det er modifisert fra utsiden, flere har spurt meg om jeg har originalmonterte Xenon-lys!
Ble så bra at jeg har utsatt montering av LED-bar som ekstre fjernlys!
Er klar over at dette ikke er godkjent, (ikke i Norge ihvertfall) men var nøye med å grunnjustere lysene etterpå. Bruker den manuelle elektriske høydejustering ved endring av last i bobilen. (Ducato 2018-mod.)
LED-pærene har samme brennpunkt som halogenpærene så lysbildet ble ikke endret.
De nye LED-pærene
Originalreflektor
Lys etter modifisering (vanskelig å vise resultatet på bildet)
Original pære og pæresokkel
Ettermarked BMW E39 pæresokkel. Før modifisering
til høyre, modifisert til venstre
Tilpassing av pæresokkel til LED-pære
Ferdig modifisert, klar til montering
Ferdig montert på lykt