• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dåligt förstärkt dörrstopp!!

F

F.d. 3088

Guest
Kommer här med en liten varning vad gäller dörrstoppet Fiat
Ställde in bilen i Helgen:(
Märkte då att plåten buktade ut och inn i dörrstolpen när dörrstoppet tog i, verkar inte finnas någon förstärkning där.
Risken är stor att dörren rycker ut plåten, vad som händer då vet jag inte.
En verkstadskille sa att flera stycken har fått svetsas om, då blir det lackering oxå:mad:
Någon mera som sett fenomenet Jag har en 2003 årsmodell

gurra
 
A

Argos9595

Guest
Sv: Dåligt förstärkt dörrstopp!!

Jag har inte upptäckt nåt på min i alla fall.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Dåligt förstärkt dörrstopp!!

Ett förtydligande, det är när dörren okontrollerat öppnas så dörrstoppet tar i,
plåten buktar då utåt
Blir det ett för kraftigt ryck finns risken att plåten blir i utdraget läge eller spricker.

Gurra
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt förstärkt dörrstopp!!

Detta fenomen gäller inte bara FIAT´s bilar. Jobbar som bilplåtis och har lagat massor med gamla Volvo V70, Citroen m.fl. Orsaken är dels att dörren slår upp med stor kraft mot dörrstoppen och detta ger metallutmattning på sikt detsamma gäller om dörrstoppet går trögt. Se över dörrstoppen och det gör inget att smörja dessa ibland. Börjar ofta med ett smällande ljud då dörrstoppens "hållägen" passeras och då börjar det bli sent och reparation kommer att behövas.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Dåligt förstärkt dörrstopp!!

Hej Bror.Axelsson

Min är en 03 med välsmorda gångjärn o dörrstoppar. Även jag har lagat ett o annat.

Fick tillfälle att öppna En Framdörr på en Ford, hur jag än försökte smälla upp dörren buktade inte plåten. Där sitter en rejäl förstärkningsplåt synlig på dörrstolpen vilken synes lysa med sin frånvaro på min Fiat därav plåtens buktande.:swoon:Dörren på Fiatten öppnas även i 90 grader varvid det blir ännu större påfrestning
Kan tänka mig att det sparas på mycket i dagens bilar att svetsa dit en förstärkning tar tid och kostar pengar, ingen isolering i insteget mm, ju mera moment som försvinner i tillverkningen gör ju vinsten större för tillverkaren

Med vänlig hälsning Gurra
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Dåligt förstärkt dörrstopp!!

Micke o Lillian



Vore intressant att höra hur det var på eran bil, det kanske kan var ett tillverkningsfel på min:confused:

Gurra
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Dåligt förstärkt dörrstopp!!

Micke
Det var mysko, på min syns det tydligt om jag släpper dörren och den slår i dörrstoppen.:confused:
Jag måste åka och kolla med en annan bil:wideeyed:

Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt förstärkt dörrstopp!!

Hmm Gurra är det möjligen ett tecken på den enorma styrka du förfogar över ? Eller är det miltära pansarfordon du haft att göra med måntro ?

// Göte J
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Dåligt förstärkt dörrstopp!!

hej Göte

Den här ä go å köra:D:mcride:
 

Bilagor

  • Bilder2007-2008Tyskland 279.jpg
    Bilder2007-2008Tyskland 279.jpg
    2,5 MB · Visningar: 7
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Dåligt förstärkt dörrstopp!!

Vad heter bilden??? Månne:
" Vägverket inspekterar vägunderhållet i Norrland "
Elakt sorry!!
 
F

F.d. 622

Guest
Sv: Dåligt förstärkt dörrstopp!!

Märker inget på min Argos 2008 heller
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Dåligt förstärkt dörrstopp!!

Argos skall kolla med en annan bil så fort jag hinner.

Ni som har kollat har ni ensynlig förstärkning i dörr stolpen:confused:


Gurra
 
F

F.d. 622

Guest
Sv: Dåligt förstärkt dörrstopp!!

Gurra va ut o kollade riktigt igen kan se en tendens att plåter "ger vika" om man tvingar upp dörren fullt ut, du kan ha en poäng där om tex en kastvind tar tag i dörren så vete f-- om inte det kan skadas;(
 
Toppen