• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dåligt 110A Batteri

Anders/Ylva

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
3128
Medlemskap
2024
Har en Dethleffs RT7014 Efter C:a 13 tim och c:a 25-30 amp/tim förbrukning batteriet helt slut.Bilen är från 05 så batteriet är väl mellan 5-6år.jag har kollat lite bland inläggen.Vad skall man sattsa på?Ett fritidsbatteri har ett relatift lågt pris mot AGM batterirna.Mitt sitter monterat under en av fram stolarna spelar det någon roll för valet ang gaser mm Bilen hade stått på laddning C.a 1V samt en resa på 30mil före en natts camping i det fria Anders
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Dåligt 110A Batteri

13 timmar * 25 -30 A låter som ett enormt bra batteri, 110Ah räcker 25 A i drygt 4 timmar vid topptrim.

Ett fritidsbatteri är bättre på att ge "lång o låg ström", ett startbatteri bättre på att ge hög ström kort tid (vilket inte behövs för ett bodels batteri).
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Dåligt 110A Batteri

Anders, tror du har råkat ut för ett skrivfel när du skriver "c:a 25-30 amp/tim förbrukning". Tror du menar 25-30 amperetimmar, dvs 25-30 Ah, och då är batteriet dåligt. Eftersom ampere är laddning/tidsenhet blir ampere/timme lite knepigt.

Vänligen
Birger
 
Toppen