• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig värme

Åberg

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Nybro
HBK-Nr
7414
Medlemskap
2024
Dålig värme från fiatdelen när man kör. Är en Dethleff Globetrotter någon som har någon idé om vad det kan bero på
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Har du kollat att din termostat i motorn fungerar?

Sen vid kraftig kyla minus 10 och mer så är dagens dieslar så bränsle effektiva att det ger för lite värme till kylsystemet så det blir ingen vidare värme i kupén.

Min Volvo V70 har en dieselvärmare från fabrik som stödeldar vid kyla för att hålla upp motortempen.

Prova att skärma av kylaren på gammaldags vis. Det brukar hjälpa till lite....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Dålig värme från fiatdelen när man kör. Är en Dethleff Globetrotter någon som har någon idé om vad det kan bero på

Om du kör nu på vintern räcker inte den vanliga bilvärmen till för att värma husbilen, den är ju avsedd för max en plåtis och inte en mindre sommastuga. Men en del kan du göra. Du måste se till att få upp motorvärmen genom att sätta för luft luftintagen till motorn.
OBS! sätt inte något direkt på kylaren, det kan få tråkiga följde om du glömmer kvar det när det blir varmare.
Tyvärr visar temperaturmätaren på nyare bilar inte rätt temperatur utan är styrd att visa "rätt" temperatur inom ett ganska stort temperaturområde så du får gå på känsla.
Ett annat problem vid vinterkörning är att man får ett rejält kallras via tvångsventilationen i takluckorna, den består i att man har tagit bort en del av tätningslisten i luckorna. Detta betyder att man "eldar för kråkorna". Jag har kompletterat den och fått en mycket varmare bil. Om man gör det bör man ju komma ihåg att öppna en lucka lite när man står stilla.
 
Senast ändrad:
Toppen