• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig värme

F

F.d. 50021

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: 1997
Husbilsfabrikat: Swift
Årsmodell Husbil: 1997
Ämnesområde: Ospecificerat
Hej.
jag har dålig värme i bilen tycker jag.jag kör med full värme på när det bara är ca 10 grader varmt ute. hur blir det till vintern? Temp mätaren visar ca 60 grader och det tycker jag är lite dåligt (om den visar rätt). kan termostaten vara kass? eller är det inte bättre värme i en fiat. vi åker 3 st så jag kan inte dra för till bodelen. eller brukar ni ha gasol värmen på i bodelen när ni åker.
MVH
rolf och katarina
 
E

Ebear

Guest
Hej

Vi har en äldre husbil som hade dålig värme. Det visade sig att det var en felaktig termostat som satt i. Vi bytte till rätt modell och numer så är tempen ca 89 grader oavsett väder. Men vid minusgrader så blir det ändå inte lika varmt som i en personbil. Gasolvärmen har vi på i bodelen under färd när det är kallt ute. Men kolla då om värmen fungerar för vi har upptäckt att lågan kan slockna ibland.
 
F

F.d. 4879

Guest
Dieselmotorer har sämre värme än bensinmotorer men 60 grader är för litet den här årstiden, ni kommer knappast att ens få ljummet i bilen i vinter. Låter som ett termostatfel helt klart.
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Hoppar in på tråden i stället för att skapa en ny med förmodligen samma innehåll och fel.

Har en FIAT 2,5 TDI cat -97 som i mitt tycke har för låg motortemperatur, har nyss bytt termostaten (enl. servicemeken till 72graders) motortempen ökade då upp till 69-70 grader, tyckte ändock det var för lite, efter som det också tar ca 2 mils körning innan motortempen kommer upp till 69-70 grader satte jag en plywood skiva framför kylaren, fick då upp motortempen till 80-85 grader, tangerade 90 grders strecket med bra fart upp för en brant och lång backe, hörde vid ett tillfälle när mätar nålen stog likadant att fläkten startade, tyckte att dieseln gick som en dröm (rätt arbetstemperatur ?) och kände mig rätt nöjd inför kommande vinter!
Döm om min förvåning när ca 150 mil körts ramlade tempen ner till 70 grader igen och håller sig numera där.
Så nu kommer frågorna:
1./ Skall verkligen inte arbetstemperaturen på en diesel vara mera ?
2./ Om så är, vilka grader skall den normalt ligga på?
3./ Finns det bara 72 graders termostater att tillgå ?
4./ Vid vilken grad skall fläktarna (i mitt fall finns det 2 st) starta? Verkar vara 90 grader i mitt fall.
5./ Är start temperaturen på fläktarna inställbart?

Är tacksam för alla “vetenskapliga” svar!
Lennart HBK/ 651
Ps Satte bara plywoodskivan framför den större kylaren, förmodar att den lilla kylaren på höger sida är någon annan kylare, rätt eller ? Ds
 
F

F.d. 50021

Guest
jag tackar ,här fanns det lite tips för mig att testa ,den lilla kylen på höger sida är en intercooler till turbon så den ska du inte täcka för
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
531
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Hej.
Motorn skall ha ca 80 grader, men vid lätt belastning sjunker alltid dieselmotorns värme, Du har nog fel på termostaten eller en felvisande tempmätare vilket inte är så ovanligt. man kan kolla med en digital kontakttermometr mot aluminiudel på topplocket.

En husbil har så stor volym att värmepaketet som är för en skåpbil inte räcker till vid kyla. Drar jag för draperierna bakom förarstolarn får vi genast varmare fram, även när jag har min mellanvägg inmonterad blir det så varmt att jag måste sänka värmen i förarhytten.

Att maskera kylaren är ett gammalt knep vid vinterföre.

Mvh.
Jägarn
 
Toppen