• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig värme i utblåset vid bodelsdörren

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
På min, HYMER Tramp 572 CL på Ford 2007, går en av varmluftsslangarna från Truman under bilen (ca 2,5m). Den synliga slangen under bilen har en diameter på ca 80mm och är en flexibel plastbelagd slang med stålspiral. Har frågat Hymercenter om hur konstruktionen ser ut och de säger att det ligger en vanlig värmeslang inne i "plastslangen" och att det inte finns någon isolering mellan den inre och yttre slangen. Funderar nu på hur jag skall kunna isolera mellan slangarna ev. utanpå den yttre 80mm slangen.
Mina frågor:
  • Har någon gjort en sådan isolering?
  • Kanske dra om slangen så att den går en annan väg inne i bilen.
Tar emot alla idéer med glädje. Kommer att rapportera hur jag löser det hela
 
Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Dålig värme i utblåset vid bodelsdörren

Hej KalleiViken!
Var lugn tro inte ditt märke är det ända med samma "urusla" konstruktion
vi har samma problem med vår & den är betydligt yngre!
Mvh.
Ja det var ju inte precis någon glädje med att ni har det lika illa.
Har funderat på att använda ett liggunderlag och klamma fast runt den yttre slangen vad tänker ni om det?
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Dålig värme i utblåset vid bodelsdörren

Hejsan .
Är det så att värmen som kommer ut är för dålig eller att trycket är för svagt ?
Är det någonstans som du tycker att det blir för varmt ?

I ditt fall hade jag tagit den slangen som går till dörren och dragit direkt till pannan utan att den är förgrenad till något annat utblås .
Om det är så att det sitter en T-koppling på slangen som går till dörren så ta bort den och sätt en annan slang på den som du tycker har för mycket värme .

I dom länkarna som du fick via våran "mailkontakt" så ser du nog hur jag har gjort .

Jag har nu även monterat en extra Truma rörfläkt med 2 stegshastighets strömbryrare för att få lite extra flås i röret .
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Dålig värme i utblåset vid bodelsdörren

Hejsan .
Är det så att värmen som kommer ut är för dålig eller att trycket är för svagt ?
Är det någonstans som du tycker att det blir för varmt ?

I ditt fall hade jag tagit den slangen som går till dörren och dragit direkt till pannan utan att den är förgrenad till något annat utblås .
Om det är så att det sitter en T-koppling på slangen som går till dörren så ta bort den och sätt en annan slang på den som du tycker har för mycket värme .

I dom länkarna som du fick via våran "mailkontakt" så ser du nog hur jag har gjort .

Jag har nu även monterat en extra Truma rörfläkt med 2 stegshastighets strömbryrare för att få lite extra flås i röret .

Både dåligt blås och kallt. Har funderat på att dra om den utgången från Truman så att det blåser på ett annat ställe mot bodelsdörren. Problemet är då att det inte kommer något värmerör i diskbänken. Funderar över frysrisk vid vintercamping. Å andra sidan med den dåliga värme det är i "dörrutblåset kanske det inte gör någon skillnad.
 
F

F.d. 8332

Guest
Sv: Dålig värme i utblåset vid bodelsdörren

Tidigare när vi hade Hobby husvagn var några som på Hobbyklubben tipsat om att montera en liten datafläkt på luftslangen och därigenom ökat luftflödet till utblås som liger långt bort från pannan.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dålig värme i utblåset vid bodelsdörren

Jag monterade en Trumafläkt för att öka flödet, men framgången är måttlig eftersom slangen trots extra isolering kyler ned luften ganska mycket på vägen. Nu blåser det mera, men svalt! Därför undersöker jag nu möjligheten att dra luftslangen en kortare och smartare väg, där den bara är under bilen 60-70cm mellan rambalkarna, där kunde jag också isolera den ordenligt! :)
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Dålig värme i utblåset vid bodelsdörren

Jag monterade en Trumafläkt för att öka flödet, men framgången är måttlig eftersom slangen trots extra isolering kyler ned luften ganska mycket på vägen. Nu blåser det mera, men svalt! Därför undersöker jag nu möjligheten att dra luftslangen en kortare och smartare väg, där den bara är under bilen 60-70cm mellan rambalkarna, där kunde jag också isolera den ordenligt! :)


Det där med isolering är ju ett kapitel för sig. Det finns grova isoleringsrör att köpa men enbart hos leverantörer som vill sälja en låda. se länkar:
Rörisolering - DAFA Sverige AB - tätar, dämpar, skyddar
Rörisolering (National Gummi AB)

Har du någon ide är du välkommen.

Jag har lekt med tanken att dra ett rör till väggen mittemot dörren och klippa röret under bilen. Då är problemet att det inte blir någon värme i diskbänkskåpen. Kan kanske öppna med en stor ventil där.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dålig värme i utblåset vid bodelsdörren

Du kan säkert få tag i rörisolering på någon VVS-Firma, men jag tyckte inte att isolering med cellplast typ liggunderlag gjorde tillräckligt stor skillnad. Att stänga av till diskbänksskåpet tror jag skulle vara farligt, där finns för mycket vattenrör! Tänk på att slangarna längs väggarna värmer ledningarna och även förhindrar kallras. Eventuellt har du också grenrör till vatten och avloppstankarnas värmning där.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Dålig värme i utblåset vid bodelsdörren

Då har jag varit ute och testat lite och jag vet itne om du läst dom inläggen jag länkat till ....

Jag har nu även monterat en Trumafläkt som denna :
FLÄKT MULTIVENT :: Reservdelar :: Truma centralvärme :: Värme & Kyla :: Camping Store - Husvagnstillbehör Givetvis köpte jag den myyyycket billigare i Tyskland .

Som du ser nere på bilderna så är den vänstra termometern i det uttaget som går på vänstersidan och detta har ingen 12v Truma TBM Mulitvent fläkt .

Den termometern har en 12v Truma TBM Mulitvent fläkt som .

Bild 1 är avstängd.
Bild 2 steg 1
Bild 3 steg 2

Hade mobilen och tog kort med så ursäkta för den dåliga kvalitén , bättre kamera kanske inte hade hjälpt :twitcy::twitcy::twitcy:
(skall till Ullared imorgon så jag skall köpa en termometer med en hel display ...)
 

Bilagor

  • IMG_5419 (Large).jpg
    IMG_5419 (Large).jpg
    133,2 KB · Visningar: 32
  • IMG_5422 (Large).jpg
    IMG_5422 (Large).jpg
    135,1 KB · Visningar: 31
  • IMG_5428 (Large).jpg
    IMG_5428 (Large).jpg
    137 KB · Visningar: 22

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Dålig värme i utblåset vid bodelsdörren

Tack Bengt-Åke! Jag har läst och funderat och kommit fram till att isolera slangen under bilen med ett liggunderlag som jag skär till och fäster med buntband. Kommer att vara nöjd om jag får upp tempen med 5 - 6 grader.
Vi får se till vintern hur det går. Skall göra några före och efter mätningar redan nu i höst.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Dålig värme i utblåset vid bodelsdörren

Isolerat och klart. Nu skall jag mäta hur mycket bättre det blivit, men jag väntat tills det är lite kallare för att få en riktig utvärdering.
Jag använde ett liggunderlag och buntband. Mitt första försök gick åt h----e liggunderlaget var rullat för att passa en ryggsäck. Fick rulla det åt andra hållet och låta det stå inne i värmen 2 dagar. Sen gick det lätt att mäta skära och få det på plats. Återkommer med värmetest.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Dålig värme i utblåset vid bodelsdörren

Inte för att vara pessimist men…


Min förra husbil en Dethleffs alkov, 6m, byggde jag om med säkert 100% mer slang! Bytte även pannan till ny modell tror den hette Truma 6002 (ny 2008) men någon värme som kunde kallas behaglig uppstod aldrig när mätaren sjönk under +5 grader! Jag gjorde verkligen allt men bra blev det inte.


Tyvärr är det nog så att värmen är en detalj som det sparas in på i väldigt många bilar. Åker nu en Bürstner med alkov och vattenburen värme. Inte heller i denna var värmen tillräcklig men till skillnad från den luftburna värmen så är den vattenburna värmen i denna mycket enklare att komplettera med ett gott resultat. Efter komplettering av konvektorer och några luftspalter fungerar nu värmen perfekt i hela bilen. Jämt, varmt och tyst!

Detta är min erfarenhet, rulla lugnt Torbjörn
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Dålig värme i utblåset vid bodelsdörren

Har egentligen inte svårt att få varmt i bilen när jag har det finska vintertäcket monterat men det kommer för lite värme fram till köket/utblåset vid bodelsdörren "frysrisk" i diskbänken. Gasolvärmen räcker bra. Elvärmen i Truman är ett skämt, går aldrig upp på fullvarv. En typisk höst och vår värme. Har en keramisk elfläkt tillsammans med gasolen.
 
Toppen